Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Rapport
  • 20 juni 2023
  • Sociale Innovatie
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) / Statushouders voor de klas Windesheim : vierde evaluatie

Statushouders voor de klas Windesheim : vierde evaluatie

Samenvatting

Sinds 2019 heeft Windesheim een project dat als doel heeft om statushouders met een bèta-achtergrond (wiskunde, natuurkunde en scheikunde) een oriëntatietraject te bieden om hun kans te vergroten om succesvol in te stromen als tweedegraads docent in één van deze vakken. In de zomer van 2023 rondt de vierde groep deelnemers het traject af. Om de ontwikkelingen in het project ‘Statushouders voor de klas’ te volgen wordt het regelmatig geëvalueerd (Alkemade & de Vries, 2021; de Vries, Alkemade & Magee, 2022; Magee & de Vries 2022). Ook nu kijken we weer terug op het afgelopen jaar. We doen dat echter minder uitgebreid dan in de eerdere rapportages. We gaan vooral in op nieuwe ontwikkelingen of resultaten die afwijken van wat we eerder vonden. Een nieuw aspect is dat we in deze rapportage terugkijken naar het traject met een aantal ex-deelnemers die al een tijd werken en een aantal begeleiders die in het verleden deelnemers begeleid hebben bij hun stage. Hiervoor hebben we interviews gehouden met vier willekeurig gekozen voormalige deelnemers en drie begeleiders. Op deze manier proberen we een breder beeld te geven van de termijneffecten van het project. Om een beeld te geven van de resultaten van het project geven we aan het eind weer hoeveel studenten per keer hebben meegedaan en hoeveel van hun inmiddels een baan hebben in het onderwijs.

Gebruiksrecht:

Naamsvermelding

Auteurs van deze publicatie:

  • Martha Magee
  • Sjiera de Vries