Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Bijdrage aan periodiek
  • 2019
  • Urban Care and Education
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
  3. Rijke leeromgevingen : van onderwijzen naar leren - Het

Rijke leeromgevingen : van onderwijzen naar leren - Het pannenkoekenrestaurant

Samenvatting

De eerste zinnen van de Kerndoelen Primair Onderwijs zijn: ‘Onderwijs heeft drie belangrijke functies: het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, het zorgt voor overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden en het rust kinderen toe voor participatie in de samenleving’. In deze zinnen klinkt door dat we niet voor de school, maar voor het leven leren en dat basisvaardigheden zoals spellen en cijferen niet het hoofddoel zijn, maar een basis waarop complexere vaardigheden kunnen worden gebouwd. In dit kader valt vaak de term ‘rijke leeromgeving’ als middel om deze hoge ambities te realiseren. In dit artikel gaan we in op de vraag wat de kenmerken van een rijke leeromgeving zijn, wat kinderen hierin kunnen leren en wat het vraagt van leraren en schoolleiders. We doen dit aan de hand van een voorbeeld: het pannenkoekenrestaurant. .

Auteurs van deze publicatie:

  • Hanno van Keulen
  • Loes van Wessum