Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Rapport
  • 23 april 2018
  • Kunststoftechnologie
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
  3. Renovatie stalen brugdekken met een VVK Sandwichconstructie

Renovatie stalen brugdekken met een VVK Sandwichconstructie

Samenvatting

Sinds 1997 is binnen Nederland meer aandacht gekomen voor de vermoeiingsproblematiek van orthotrope stalen brugdekken. Dit naar aanleiding van een inspectie van de tweede van Brienenoordbrug, waarbij er verschillende vermoeiingsscheuren werden ontdekt in dekplaat en trogvormige dekplaatverstijvingen. Om veelvuldige verkeershinder door inspecties en reparaties te voorkomen moeten scheuren in alle vaak belaste stalen bruggen worden voorkomen. Het doel is de haalbaarheid van een alternatieve oplossing voor de vermoeiingsproblemen te onderzoeken: sandwichconstructie bestaande uit schuimkern en een glasvezel versterkte kunststof (GVK) onderflens in plaats van de stalen troggen. Ten opzichte van de huidige oplossing, een hoge sterkte beton (HSB) overlaging, biedt de GVK sandwich onderlaging verschillende voordelen: - lichtere constructie (met name gunstig bij beweegbare bruggen) - wordt onder de brug aangebracht (minder verkeershinder bij renovatie) - geen ophoging van de landhoofden (minder raakvlak aanpassingen) Experimenten laten zien dat een hybride sandwich geschikt gemaakt kan worden om schadevrij de impactbelasting van voorgeschreven vallende lading op te nemen door geen flowmedium/vezels in de interface tussen stalen dekplaat toe te passen. Bovendien deukt de stalen plaat eerder in dan dat er delaminatie of verbrijzelen van de kern optreedt. Er kan een constructie worden verkregen die voldoende impactenergie op kan nemen en die uitwendige signalen afgeeft voordat er inwendige schade optreedt. De resultaten van een engineeringscase laten zien dat een GVK sandwichconstructie alle overige bezwijkmechanismen moet kunnen weerstaan. De resultaten van een engineeringscase laten zien dat een GVK sandwichconstructie alle overige bezwijkmechanismen moet kunnen weerstaan. Experimenten laten zien dat met vacuüm infusie van lijm boven het hoofd (van onder af) een volledige benatting onder een dekplaat kan worden verkregen zonder flowmedium/vezels te gebruiken. Voor vacuüm infusie van lijm is een beknopt uitvoeringsplan opgesteld. Aan de hand daarvan is een kostenraming opgesteld. Zowel directe als indirecte kosten van een GVK sandwichconstructie blijken gunstig te kunnen zijn voor beweegbare bruggen ten opzichte van HSB overlaging. De GVK sandwich lijkt een technisch haalbare en economisch gunstige oplossing te kunnen vormen voor beweegbare stalen brugdekken met vermoeiingsproblemen.

Auteurs van deze publicatie:

  • Robbin Lassche
  • Robin Rook
  • Peter Bosman