- 6 juni 2018
- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
- Professional development of geography teachers with regard to
Professional development of geography teachers with regard to summative assessment practices
Samenvatting
Uit de literatuur is bekend dat docenten in hun toetsen relatief veel een beroep doen op de reproductie van kennis. Een analyse van schoolexamens aardrijkskunde op het vmbo laat hetzelfde beeld zien. In dit onderzoek is een professionaliseringsprogramma ontworpen met het doel docenten te ondersteunen bij het maken van schoolexamens die minder reproductiegericht zijn. Evaluatie van het professionaliseringsprogramma laat zien dat docenten in hun schoolexamens meer toetsitems zijn gaan opnemen die een beroep doen op hogere cognitieve processen. Dit onderzoek draagt ook bij aan de discussie hoe docenten geprofessionaliseerd kunnen worden om hun toetsing te veranderen. schoolexamens zouden veranderen. Aangenomen werd dat docenten hun schoolexamens zouden veranderen als niet alleen hun kennis en vaardigheden op het gebied van toetsing zouden toenemen, maar ook hun houding ten opzichte van toetsing zou veranderen. Daarvoor is een integratief programma ontworpen gericht op reflectie en bewust handelen in de dagelijkse praktijk. Het onderzoek laat zien dat docenten deze verandering in kennis, vaardigheden en houding op verschillende manieren hebben bereikt. Belangrijk lijkt te zijn dat docenten de mogelijkheden krijgen hun eigen route in hun professionele groei te volgen.
- Download publicatie (pdf)
-
Publiek toegankelijkGebruiksrecht:
Auteurs van deze publicatie:
- Erik Bijsterbosch
Neem contact met ons op
Cookie instellingen
Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.