Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Rapport
  • 1 januari 2015
  • Sociale Innovatie
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
  3. Lectoraat sociale innovatie : focus 2e termijn

Lectoraat sociale innovatie : focus 2e termijn

Samenvatting

Op 1 mei 2011 ging op Windesheim het lectoraat Sociale Innovatie en Verscheidenheid van start. Het lectoraat stelde zich als doel kennis te ontwikkelen die organisaties helpt om productiever en prettiger te werken door effectiever gebruik te maken van de verscheidenheid aan competenties van medewerkers. Deze doelstelling is nader uitgewerkt in de lectorale rede van Sjiera de Vries, de lector van het lectoraat (zie de Vries, 2012). Inmiddels zijn we vier jaar verder en zit de eerste termijn van het lectoraat erop. Het afronden van de eerste termijn en het toewerken naar een tweede termijn waren aanleiding om weer eens stil te staan bij de doelstelling en de focus van het lectoraat. Het resultaat van deze bezinning is vastgelegd in dit document. Daarin wordt eerst in hoofdstuk 2 het lectoraat beschreven: de doelen en taken van het lectoraat, de samenstelling, de werkwijze en de positionering van het lectoraat in het Kenniscentrum Strategisch Ondernemerschap. In hoofdstuk 3 gaan we nader in op het begrip sociale innovatie. Daarbij betogen we dat sociale innovatie een noodzakelijk onderdeel is van strategisch ondernemerschap. Strategisch ondernemerschap vereist immers dat de organisatie zich toerust voor de toekomst. Innoveren, en daarmee dus ook sociale innovatie, is daarvan een noodzakelijk onderdeel. We vervolgen met een nadere definiëring van het begrip sociale innovatie. We bespreken een aantal definities en kiezen de definitie die binnen het lectoraat gehanteerd wordt: Sociale innovatie betreft de vernieuwing van de arbeidsorganisatie en maximale benutting van competenties, gericht op verbetering van de bedrijfsprestaties en ontplooiing van talent.” (Task Force Sociale Innovatie, 2005) Vervolgens beschrijven we hoe sociale innovatie vorm krijgt in de dagelijkse praktijk van ondernemers en waarom sociale innovatie juist nu in de belangstelling staat. De bespreking van het concept sociale innovatie maakt duidelijk dat het een breed concept is, waar veel onder valt. Het lectoraat kan, gezien haar beperkte omvang, niet dit hele spectrum behandelen. In hoofdstuk 4 beschrijven we de focus die is gekozen voor deze tweede termijn van het lectoraat. Verscheidenheid, de focus in de eerste termijn van het lectoraat, is daarbij nog steeds een belangrijk aandachtspunt, maar dit wordt nu wat anders ingevuld dan in de eerste termijn. Het onderzoek van het lectoraat zal zich steeds meer gaan richten op hoe organisaties kunnen zorgen voor optimale personeelsvoorziening door rekening te houden met verscheidenheid en hoe zij vervolgens de competenties van hun medewerkers zo goed mogelijk kunnen inzetten door binnen teams de verscheidenheid optimaal te benutten. Hoewel aandacht voor verscheidenheid bij beide aandachtspunten van groot belang is merken we dat dit voor onze gesprekspartners niet zo vanzelfsprekend is. De naam van het lectoraat gaf daardoor vaak onduidelijkheid. Om deze reden, en omdat een korte naam wel zo praktisch is, hebben we er voor gekozen om samen met de nieuwe focus ook de naam van het lectoraat te vernieuwen. We hebben deze ingekort tot lectoraat Sociale Innovatie. Na de beschrijving van de nieuwe focus van het lectoraat vervolgen we in hoofdstuk 5 met een korte presentatie van de onderzoeksprojecten waaraan het lectoraat werkt. Voor de volledigheid geven we in bijlage 1 een overzicht van de eerder uitgevoerde projecten. Alle projectbeschrijvingen zijn beknopt. Meer informatie over de projecten en over producten van het lectoraat vindt u op onze website. Daar vindt u ook onze meest recente jaarverslagen en nieuwsbrieven: www.windesheim.nl/onderzoek/onderzoeksthemas/strategisch-ondernemerschap/sociale-innovatie/.

Auteurs van deze publicatie:

  • Sjiera de Vries