- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
- Het beste van beide werelden
Het beste van beide werelden
succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemers
- Artikel
- 6 augustus 2013
- Sociale Innovatie
Samenvatting
De laatste jaren hechten vele landen, onder andere Nederland, er groot belang aan om de economische ontwikkelingen op een hoger niveau te tillen door ondernemerschap in het algemeen, en binnen de etnische en culturele groepen in het bijzonder, te stimuleren. Innovatie is een gevolg van een interactief proces waarbij synergie ontstaat tussen de diverse achtergronden en kenmerken. Gebaseerd op een kwalitatief onderzoek worden in dit artikel, aan de hand van drie verschillende dimensies, te weten individuele, sociale en omgevingsfactoren, de succesfactoren van Turks- Nederlandse innovatieve ondernemers inzichtelijk gemaakt. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook wel “etnische ondernemers” genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen aan hun eigen sterke punten. Ze komen beter tot hun recht in beide werelden, en navigeren op succesvolle wijze tussen de twee culturen door. Dit artikel formuleert een aantal aanbevelingen voor de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen om innovatie te stimuleren.
- Download publicatie (pdf)
-
Publiek toegankelijkGebruiksrecht:
Auteurs van deze publicatie:
- Gürkan Çelik