- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
- Dialogisch schrijven helpt leerlingen beter te schrijven
Dialogisch schrijven helpt leerlingen beter te schrijven
- Bijdrage aan periodiek
- 19 maart 2025
- Urban Care and Education
Samenvatting
Hoe kunnen we leerlingen beter leren schrijven? Een nieuwe, veelbelovende aanpak is dialogisch schc rijven. Hierbij leren leerlingen om het perspectief van de lezer in te nemen door het voeren van betekenisvolle, dialogische gesprekken over de inhoud van zelfgeschreven teksten. Dit helpt hen om hun teksten tijdens het revisieproces naar een hoger niveau te tillen, waardoor de boodschap beter overkomt op de lezer. In dit artikel laten we zien wat dialogisch schrijven is, wat het oplevert en hoe het in de klas en school geïmplementeerd kan worden. Daarnaast zoomen we in op de rol van peerfeedback in het voeren van dialogische gesprekken over teksten.
- Download publicatie (pdf)
-
Publiek toegankelijkGebruiksrecht:
Auteurs van deze publicatie:
- Chiel van der Veen
- Renske Bouwer
- Marije van Braak
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur