Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Artikel
  • 16 juni 2022
  • Waardenvolle Journalistiek
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
  3. An informed audience: the effects of constructive television news on

An informed audience: the effects of constructive television news on emotions and knowledge

Samenvatting

Het doel van deze studie was om meer inzicht te krijgen in de manier waarop mensen informatie verwerken na het zien van constructief nieuws. In dit kader werd een experiment (N = 575, 18 – 90 jaar) uitgevoerd om te onderzoeken hoe constructieve, in vergelijking met niet-constructieve, nieuwsverslaggeving de informatieverwerking (d.w.z. feitelijke en waargenomen kennis) van televisienieuws beïnvloedde, en of de door het nieuws veroorzaakte emoties deze relatie bemiddelden. Voor dit experiment werden de onderwerpen van twee maatschappelijk relevante kwesties gebruikt; plastic afval in de oceaan en de woningmarkt. Resultaten toonden aan dat constructieve verslaggeving lagere niveaus van negatieve emoties en hogere niveaus van positieve emoties opriep in vergelijking met niet-constructief nieuws. Bovendien vonden we dat de bemiddeling van emoties grotendeels afhankelijk was van het onderwerp van het nieuws. Terwijl meer negatieve gevoelens leidden tot meer feitelijke kennis over het onderwerp woningmarkt, leidde een toename van positieve emoties tot hogere waargenomen kennis scores over zowel het onderwerp woningmarkt als plastic afval. Deze resultaten benadrukken het belang voor zowel onderzoekers als journalisten om constructieve nieuwselementen in nieuwsverslaggeving in balans te brengen om de informatieverwerking van het publiek te optimaliseren.

Auteurs van deze publicatie:

  • Nadia Swijtink
  • Tineke Prins
  • Liesbeth Hermans
  • Niek Hietbrink