Het nieuws door de ogen van jongeren
Veel nieuwsorganisaties vragen zich af hoe ze de jongere generatie kunnen bereiken én vasthouden. Wanneer vinden jongeren een bericht interessant genoeg om verder te lezen? En welke eigenschappen van het nieuws spelen daarbij een rol? Als aanvulling op de kwantitatieve data van Monitor Jongeren en Nieuws is een kwalitatief onderzoek gedaan om die vragen te beantwoorden.
- Lectoraat: Waardenvolle Journalistiek
- Betrokken onderzoekers: Liesbeth Hermans, Britney Sieben, Lott Fransen
Interactief
In diepte-interviews met een diverse groep jongeren tussen de 18 en 25 jaar doken we in verschillende onderwerpen met betrekking tot het nieuws. Samen met de deelnemers scrolden we op hun telefoon door hun favoriete nieuwsplatform. Zo konden we meteen bespreken: welke berichten spraken hen aan, waarom zouden ze iets wel of juist niet lezen, en welke nieuwsbronnen volgen ze? Daarnaast kregen jongeren nieuwsberichten aangereikt die ze moesten rangschikken op relevantie. Dat leverde veel inzicht op in hoe ze nieuws beoordelen en keuzes maken.
Vier thema's
In dit onderzoek naar de beleving van nieuws door jongeren staan vier thema’s centraal: interesse, relevantie, gebruik en betrouwbaarheid. Dat geeft waardevolle inzichten in hoe jongeren nieuws ervaren en welke rol interesse en vertrouwen spelen in hun dagelijkse omgang met het nieuws.
De belangrijkste inzichten
- Jongeren zijn geïnteresseerd in de wereld om hen heen: ze zien het als een sociale of burgerplicht om op de hoogte te zijn van gebeurtenissen.
- Jongeren zijn geen homogene groep: ze zijn geïnteresseerd in nieuws, maar waar die interesse precies in zit, verschilt sterk per jongere.
- Jongeren willen geïnformeerd worden, maar… ze haken snel af bij herhaling, negativiteit of weinig perspectief. Naast feiten verlangen ze ook nuance, hoop en oplossingsrichtingen.
- Jongeren zijn zich bewust van het journalistieke proces: onderwerpen als nieuwsselectie of de keuze voor een bepaalde kop kwamen tijdens de interviews aan bod.
- Jongeren waarderen een open houding van nieuwsorganisaties: transparantie in het maakproces vergroot het vertrouwen. Formats waarin journalisten laten zien hoe nieuws tot stand komt, sluiten goed aan bij deze kritische groep nieuwsgebruikers en versterken de relatie met het publiek.
Meer weten?
Neem contact op met onderzoekers Britney Sieben(opent in nieuw tabblad) of Lott Fransen(opent in nieuw tabblad) of met lector Liesbeth Hermans.
E-mail: b.sieben@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of l.h.s.fransen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of eahm.hermans@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur