Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Almere als 15 minuten stad

  •   Urban Innovation
  •   9 juli 2023 - 31 december 2025

Als alle voorzieningen in een wijk, zoals onderwijs, zorg, winkels, werk en vermaak binnen 15 wandel- of fietsminuten bereikbaar zijn, verbetert dat de kwaliteit van leven van inwoners. Maar is dat echt zo en hoe werkt dat dan? 

Alles dichterbij

Almere, als de snelst groeiende stad van Nederland, moet zoeken naar manieren om op een duurzame manier te ontwikkelen. De 15 Minuten Stad (15MS) is een middel om naar oplossingsrichtingen te kijken voor deze kwestie. Vanuit het lectoraat Urban Innovation starten we met een onderzoek met deze onderzoeksvraag:
 
Hoe kan het 15 Minuten Stad-model Almere Buiten helpen om nog duurzamer en leefbaarder te worden?
 
Het onderzoek start vanuit een praktijkkwestie in Almere. Hoewel er goede infrastructuur voor actieve mobiliteit aanwezig is, heerst er de indruk dat veel inwoners op hun auto aangewezen zijn. In Almere breed werkt slechts 36% van de werkende populatie in de eigen gemeente. Daarnaast is in vergelijking met de andere stadsdelen in Almere Buiten het autobezit met 1,2 per huishouden hoog (Almere in Zicht, 2022).

De gedachte achter de 15MS is dat wanneer inwoners hun voorzieningen binnen 15 minuten loop- of fietsafstand hebben, de kwaliteit van leven zal verhogen. Deze voorzieningen worden opgedeeld in 6 categorieën, namelijk; onderwijs, zorg, vermaak, commercie, werk en dagelijks leven (Moreno, 2021). 

Een jaar onderzoek naar 15 minuten stad Almere Buiten heeft een rijke opbrengst opgeleverd. Het onderzoek is nog niet klaar, maar in dit magazine delen we graag onze inzichten, fascinaties en zoektocht tot nu toe. 

Parijs - Shanghai - Almere Buiten

In dichtbevolkte steden als Parijs en Shanghai is het model al succesvol toegepast. Door de verkorte afstanden en daardoor betere bereikbaarheid gingen inwoners meer lopen en fietsen en hadden daardoor meer tijd voor het dagelijks leven. Naast de positieve gezondheidseffecten zorgde dit voor minder uitstoot en ruimte gebruik van auto’s. Doordat inwoners meer tijd besteedden in hun eigen buurt, vergrootte het ook de sociale cohesie. Hierdoor kreeg vervolgens de lokale economie een boost.

De lokale context van dit onderzoek is Almere Buiten. Dit stadsdeel met 55.000 inwoners is namelijk een dergelijk suburbaan gebied met lage dichtheden, dat oorspronkelijk gebouwd is als zelfvoorzienend stadsdeel. Almere Buiten zal in de toekomst nog verder groeien, waarbij de eerder genoemde kwesties ook door ontwikkelen.

Theoretisch gezien zou het 15MS model een weg naar oplossingen kunnen bieden voor deze kwesties, door op een andere manier naar de nabijheid en bereikbaarheid van voorzieningen te kijken. Almere Buiten wordt de case study waarin dit wordt onderzocht. Het geeft een kritische blik op het 15MS model in een suburbane context.

Methodes

  1. Systematisch literatuuronderzoek naar de 15MS in een suburbane context.
  2. GIS-analyse naar de nabijheid en bereikbaarheid van voorzieningen in de stedelijke structuur.
  3. Kwalitatief onderzoek, door semi gestructureerde interviews en gesprekken, op basis van een interactieve isochroon kaart.
  4. Living lab, waar met tactical urbanism interventies in de openbare ruimte worden gemaakt.

Resultaten

Dit onderzoek levert op: 

  1. Kennis en begrip van de werking van het 15MS model in een suburbane context. 
  2. Context specifieke oplossingsgerichte interventies en algemene ontwerpprincipes voor vergelijkbare contexten.
  3. Kennis over het werken met ontwerpgericht onderzoek en interventies in een leergemeenschap.

Publicaties

Meer weten? 

Neem contact op met Job Oberman(opent in nieuw tabblad)