Digitale vaardigheden mbo-studenten in de zorg
In dit project ontwikkelen we een toolkit voor mbo-studenten in de zorg, om hen te ondersteunen bij hun digitale vaardigheden.
- Lectoraat: ICT-innovaties in de Zorg
- Betrokken onderzoekers: Jolanda van Til(opent in nieuw tabblad), docent-onderzoekerWouter Keuning(opent in nieuw tabblad), applicatieontwikkelaar/ onderzoeker en docent ICT en Miranda van der Velde(opent in nieuw tabblad) (Deltion College)
- Partners: Hogeschool Windesheim, Deltion College, Coalitie Digivaardig in de Zorg
- Soort onderzoek: praktijkgericht kwalitatief onderzoek
- Mede mogelijk gemaakt door: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Aanleiding onderzoek
Uit signalen uit de praktijk én eerdere onderzoeken bleek dat startende zorgprofessionals, waaronder veel mbo-studenten, vaak minder digitaal vaardig zijn dan verwacht. Denk aan basisvaardigheden zoals het versturen van een e-mail, plannen via Outlook of het beheren van digitale bestanden. Essentiële vaardigheden in het dagelijks werk in de zorg, maar nog lang niet vanzelfsprekend.
Praktijkopleiders en digicoaches geven aan dat zij veel tijd kwijt zijn aan het aanleren van deze vaardigheden. Er was daarom behoefte aan duidelijke inzichten en praktische handvatten om digitale vaardigheden in het zorgonderwijs structureel te versterken.
Doelstelling en uitvoering
Het doel van het onderzoek was om te kijken hoe we het begrip digitale vaardigheden voor mbo-studenten zorg concreet en behapbaar kunnen maken voor zorgopleidingen in het mbo.
De volgende vragen stonden daarin centraal:
- Hoe staat het met digitale basisvaardigheden van mbo-studenten die in het laatste jaar van de opleidingen Verzorgende-IG of Verpleegkunde zitten binnen de context van de VVT en de VG?
- Welke digitale basisvaardigheden hebben mbo-studenten nodig voor een goede beroepsuitoefening?
- Welke digitale basisvaardigheden zijn nog onvoldoende bij eerder genoemde doelgroep?
- Welke acties zijn nodig om de digitale basisvaardigheden bij deze groep te verbeteren? Uitgangspunt is hierbij om vooral ook te kijken naar wat al is ontwikkeld aan lesmateriaal.
- Hoe kunnen de verbeteracties duurzaam geïmplementeerd worden in het onderwijs en bij het uitoefenen van het beroep?
Via een multi-methods onderzoek is, door middel van het invullen van een zelftest, focusgroepinterviews en deskresearch data verzameld en geanalyseerd.
Meer info: Toolkit Digitale Vaardigheden in het MBO(opent in nieuw tabblad)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)(opent in nieuw tabblad) werkt aan een gezond, fit en veerkrachtig Nederland. Dat doen zij door een gezonde leefstijl, voldoende beweging en goede voeding te stimuleren. Ook bieden zij Nederland goede (top)sportvoorzieningen. En zetten zij zich in voor goede, betaalbare en voor iedereen toegankelijke zorg en ondersteuning. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsmarkt
Meer weten?
Neem contact op met Drs. Jolanda van Til(opent in nieuw tabblad), docent-onderzoeker ICT-innovaties in de Zorg (hogeschool Windesheim) en practor Gezondheid & Technologie (Deltion College)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur