Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Christelijke familiebedrijven en duurzaam ondernemen

Christelijke familiebedrijven en duurzaam ondernemen

  •   Expertisecentrum Familiebedrijven
  •   1 februari 2020 - 1 september 2020

Persoonlijke overtuigingen kunnen het samenspel tussen de familie en het bedrijf sterk beïnvloeden, dus ook het geloof. Een beter begrip hiervan, maakt het bedrijf sterker.

Over het onderzoek

Duurzaam ondernemerschap in de context van christelijke familiebedrijven. Dat is waar onderzoeker Rosemarie Stedehouder-Steenbeek onderzoek naar deed. Daarbij richtte zij zich vooral op de manier hoe het christelijke geloof een drijfveer kan zijn om als christelijk familiebedrijf duurzaam te ondernemen. 

Voor dit onderzoek werd het begrip duurzaamheid in de breedste zin genomen. Ecologisch, hoe ondernemers omgaan met de aarde en de natuur. Maar ook in maatschappelijke zin: hoe ondernemersfamilies in de maatschappij staan, hoe ze omgaan met personeel en de omgeving. Rosemarie Stedehouder-Steenbeek onderzocht of en op welke manier het christelijke geloof, christelijke families hierin motiveert.

De aanpak

Hiervoor ging zij in gesprek met christelijke familiebedrijven. Deze waren divers: van een agrarisch bedrijf met 30 medewerkers tot een productiebedrijf met bijna 1800 werknemers. Hierin lag de focus op de familie, de betekenis van het geloof voor hen, duurzaamheid en hoe elkaar dat versterkt. Daarin zocht zij naar algemene patronen.

Achtergrond

Rosemarie Stedehouder-Steenbeek deed dit onderzoek voor haar masterthesis aan de opleiding Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Al in 2017 studeerde ze bij het lectoraat Familiebedrijven af met haar hbo-thesis: een onderzoek naar welke familiewaarden het duurzaam ondernemerschap in het familiebedrijf stimuleren. Met dit recente onderzoek gaat ze dieper op deze materie in.

Het onderzoeksdoel

Familiebedrijven onderscheiden zich van niet-familiebedrijven door de manier waarop zij zich gedragen. Persoonlijke overtuigingen kunnen het samenspel tussen de familie en het bedrijf sterk beïnvloeden. Op deze manier kan het christelijke geloof een belangrijke rol spelen in de manier waarop een christelijke familie onderneemt. Een beter begrip over het ondernemerschap van gelovige familiebedrijven, en wat hen hierin motiveert of stimuleert, helpt bij de ondersteuning van dit type bedrijf. Zo kan de ondernemer in zijn of haar eigenkracht ondernemen.

Meer weten? 

Neem contact op met Rosemarie Stedehouder-Steenbeek, onderzoeker Expertisecentrum Familiebedrijven

Rosemarie Stedehouder-Steenbeek(opent in nieuw tabblad)
r.stedehouder-steenbeek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)