Bouwen aan een roadmap voor informatiehuishouding
Dit project is een aanvullend onderzoek naar volwassenheid informatiehuishouding Rijksorganisaties.
- Lectoraat: Digital Business & Society
- Betrokken onderzoeker: Docent-onderzoekerFrank de Jooden(opent in nieuw tabblad)
- Soort onderzoek: praktijkgericht, kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Penvoerder: hogeschool Windesheim
- Partners:I-Partnerschap, RDI, Belastingdenst-IV, Belastingdienst-CFD, ILT, Justid, BZK-DGVBR, RvIG, Dienst Toeslagen
- Mogelijk gemaakt door: I-Partnerschap Rijk
Aanleiding onderzoek
In samenwerking met I-Partnerschap is in 2023 vanuit het lectoraat Digital Business & Society van hogeschool Windesheim een verkennend onderzoek gestart naar de kennis- en curriculumbehoefte rond informatiehuishouding (IHH) binnen de Rijksoverheid. Hoewel deze initiële vraagstelling centraal is gebleven, heeft het onderzoek zich gaandeweg verdiept tot een bredere verkenning naar methoden om de volwassenheid van IHH binnen Rijksorganisaties scherper in beeld te brengen én te versterken.
Doelstelling en uitvoering
Sinds de start van het programma Open op Orde (nu ondergebracht bij Open Overheid) voeren alle Rijksorganisaties jaarlijks een zelfevaluatie IHH uit. Deze evaluatie, bestaande uit een survey, biedt een belangrijke basis voor inzicht in de huidige volwassenheid op het gebied van IHH. In de praktijk blijkt het echter uitdagend om de uitkomsten van deze evaluaties om te zetten in concrete, gedragen verbeterplannen of roadmaps.
Om hierin ondersteuning te bieden, is een verdiepende methodiek ontwikkeld en getoetst. Studententeams voeren semigestructureerde interviews uit binnen Rijksorganisaties, die vervolgens – met behulp van een generiek model uit het werkveld – systematisch worden geanalyseerd en vertaald naar kwantificeerbare inzichten. Op basis daarvan ontwikkelen de teams een advies en een op maat gemaakte roadmap. Elk team werkt circa twintig weken aan een opdracht voor één Rijksonderdeel. Tot op heden hebben acht organisaties deelgenomen, met betrokkenheid van dertig studenten.
Deze aanpak levert waardevolle inzichten op: over de volwassenheid van IHH binnen verschillende organisaties, over gedeelde knelpunten en kansen, én over de kennisbehoefte die binnen het Rijk leeft. Daarnaast maken studenten zo op een inhoudelijke manier kennis met het Rijk als potentiële werkgever binnen het I-domein.
De resultaten van het lopende onderzoek worden in augustus 2025 opgeleverd en bestaan uit: Een uitgewerkte, overdraagbare methode, een wetenschappelijk artikel over het onderzoek, een benchlearning-dashboard voor vergelijking en reflectie en een proof-of-concept voor een AI-ondersteunde gedigitaliseerde interviewtool.
Met enkele Rijksonderdelen worden momenteel gesprekken gevoerd over mogelijke voortzetting en opschaling van het onderzoek. Het doel is te komen tot een digitaal kwaliteitsinstrument voor IHH. Hiermee kunnen interviews geautomatiseerd worden, metrics systematisch gegenereerd, en op maat gemaakte verbeteradviezen inclusief KPI’s gegenereerd worden – mits de context van de organisatie in het model wordt meegenomen.
De ambitie is om met dit onderzoek een toekomstbestendige bijdrage te leveren aan het duurzaam meten en verbeteren van de informatiehuishouding binnen het Rijk.
I-Partnerschap Rijk
In opdracht van CIO Rijk en Programma Open Overheid helpt I-Partnerschap(opent in nieuw tabblad) rijksoverheden en onderwijsinstellingen structureel samen te werken op het gebied van digitalisering en informatiemanagement. Dit leidt tot instroom van jong I-talent bij het Rijk en een stevigere kennispositie, die nodig is voor de grote opgaves waar rijksorganisaties voor staan. Het einddoel: goede dienstverlening aan burgers en bedrijven, onderwijs dat gevoed wordt met casuïstiek vanuit de praktijk, en uiteindelijk een digitaal sterk Nederland.
Meer weten? Neem contact op met:
Drs Frank de Jooden, docent-onderzoeker lectoraat Digital Business & Society,
f.h.de.jooden@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)