Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Verschraald onderwijs en verarmde teksten in dienst van toetsing

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad) / Verschraald onderwijs en verarmde teksten in dienst van toetsing

De leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen gaat achteruit, ook het leesplezier onder kinderen is laag. In de uitzending Helpt onze toetscultuur het leesplezier om zeep? van het onderzoeksprogramma Pointer van KRO-NCRV sprak onderzoeker Erna van Koeven over de gevolgen van verschraald onderwijs en verarmde teksten in dienst van toetsing. Over hetzelfde onderwerp werd lector Anneke Smits gevraagd voor een reactie in een artikel Woede en onbegrip over verdwijnen van vakken uit eindtoets in Trouw. Het verdwijnen van de wereldoriëntatietoets is een verkeerde boodschap aan het werkveld. Begrijpend lezen bestaat niet zonder achtergrondkennis.

Al 10 jaar werken Erna en Anneke, vanuit het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT, samen met andere onderzoekers aan het onderzoeksproject Rijke taal. De vragen waar zij zich over buigen zijn op dit moment vanwege de problemen rond leesbegrip en toetsing heel actueel. Vragen zoals: Wat is er nodig om rijk taalonderwijs te geven en leerlingen voor lezen te motiveren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle leerlingen voldoende leren op school? Hoe kunnen we de didactische vaardigheden van docenten verrijken? 

Met hun kennis ontwikkelen ze vanuit het onderzoeksproject verschillende aanpakken voor verandering in het onderwijs die terug te vinden zijn op de website Rijke taal(opent in nieuw tabblad). Hoe onderzoek kan worden vertaald naar de onderwijspraktijk is te lezen in hun blog Geletterdheid en schoolsucces(opent in nieuw tabblad).

Anneke Smits is lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van hogeschool Windesheim en maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.

Erna van Koeven is hoofddocent binnen de afdeling Educatie en Bewegen van hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.