Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Deze invloed heb je -als ondernemer- (on)bedoeld op je kinderen

  • 18 juni 2018
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Deze invloed heb je -als ondernemer- (on)bedoeld op je kinderen

Vaak deel je als ouder je eigen ervaringen met je kinderen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit meespeelt in de keuze van je kind om later (al dan niet) te gaan ondernemen. Vooral als je vaak praat over je bedrijf -óf over het ondernemerschap.

Dit is een van de uitkomsten van het artikel van Mira Bloemen-Bekx, promovenda en lid van de kenniskring. Zij werkte samen met Universiteit Hasselt (BE) en Universiteit Utrecht aan het artikel: 'Following in parental footsteps? The influence of gender and learning experiences on entrepreneurial intentions'. >>

De kracht van het gesprek

Mira: “Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van ouders als rolmodel in de keuze voor het ondernemerschap. En ook of het karakter van een kind meespeelt in die keuze. Maar we vergeten soms hoe belangrijk de invloed van het gezin is. Ons onderzoek laat zien dat vooral het gesprék tussen ouders en kinderen van invloed is op de intentie om later wel of niet ondernemer te worden.”

Bewust van boodschappen

In die gesprekken tussen ouders en kinderen zitten volgens Mira vaak impliciete én expliciete boodschappen opgesloten. Mira: “Dus als je tijdens het avondeten over je bedrijf praat, positief of negatief, maakt dat indruk. Maar ook als je letterlijk je voorkeur naar je kinderen uitspreekt: “Ik zie in jou (g)een ondernemer”. Beide soorten boodschappen hebben ook nog eens extra impact. Waarom? Omdat kinderen carrièreadvies van ouders het meest waarderen. Zij kennen hen immers het beste. Dat is niet goed of fout, maar het is wel goed om je hier bewust van te zijn.”

Ondernemen een mannenberoep?

Ook interessant: het ondernemerschap wordt nog vaak gezien als een mannelijk beroep. Van de zoons van ondernemende ouders kiest 46% voor het ondernemerschap. Van de dochters 28%. Mira: “We weten al langer dat jongens vaker voor het ondernemerschap kiezen. Dat kunnen we eigenlijk slecht verklaren. Nu weten we dat ouders in gesprekken met hun kinderen -bedoeld of onbedoeld- regelmatig stereotype boodschappen meegeven. Bijvoorbeeld door de ondernemer te benoemen als ‘hij’. Zoons zullen zich daardoor vaak eerder geschikt (en gesteund) voelen om ondernemer te worden.”

Tips voor ondernemende ouders

Wat zijn volgens Mira de belangrijkste tips voor ondernemende ouders? Mira: “In ieder geval dat je in gesprekken met je kinderen over beroepen, je bewust bent van de invloed van verbal messages. Je advies is vaak gebaseerd op je eigen normen en waarden. En die zijn vaak het resultaat van je eigen opvoeding en ervaringen. 
Ga ook bij jezelf na naar wíe je een voorkeur uitspreekt. Geef je dezelfde voorkeuren aan naar je zoons en dochters? Is dat ook je bedoeling? En praat bijvoorbeeld bewust niet altijd over ‘hij’, maar ook over ‘zij’ als het over ondernemers gaat. Geef aan dat ook dochters het bedrijf kunnen overnemen, of praat over vrouwen die dat doen.”

Lees het hele artikel hier(opent in nieuw tabblad)

Meer nieuws van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven

Delen via: