Ik zocht iets met meer zingeving, meer menselijk contact
Ruim meer dan 25 jaar werkte Richard Klijnstra (52) in de financiële wereld, onder andere als belegger en leidinggevende op de Zuid-as in Amsterdam. Tot hij zich begon af te vragen: “Wat wil ik eigenlijk met de komende jaren tot mijn pensioen?” Die vraag leidde tot een carrièreswitch naar de zorg en tot de deeltijdopleiding Verpleegkunde aan Windesheim via het FastSwitch-traject.
Keuze op basis van gevoel
Hij vertelt over de keuze voor de zorg: “Ik zocht iets met meer zingeving, meer menselijk contact. Iets waarbij ik directe feedback zou krijgen, in plaats van alleen achteraf te horen of een belegging goed had gepresteerd.” Na een informatieavond bij hogeschool Windesheim over FaStSwitch hbo-V, omringd door anderen met een vergelijkbare achtergrond, wist hij: dit past bij mij.
Voorzichtig gestart, met ruimte voor twijfel
Richard begon nuchter: één module volgen bij Windesheim, en kijken of het hem lag. “Ik kon het combineren met mijn oude baan. Als het niks zou zijn, kon ik altijd stoppen.” Maar het bleek juist het begin van een nieuwe richting: hij nam uiteindelijk afscheid van zijn functie als leidinggevende, en ging in deeltijd aan de slag bij Buurtzorg, een thuiszorgorganisatie.
Leren door doen én door feedback
Wat Richard het meeste waardeert in de opleiding? Het reflecteren, het opnieuw leren. “Ik was gewend om mensen te begeleiden, maar nu moest ik zelf leren en feedback ontvangen en die komt in de zorg direct, van collega’s én cliënten.” Hij vond de opleiding intensief en leerzaam. Modules als motiverende gespreksvoering, klinisch redeneren en samenwerken in de zorg maakten indruk. “In de zorg moet je samenwerken met veel verschillende partijen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend.”
Afstuderen met technologie in de zorg
Voor zijn afstudeeronderzoek onderzocht Richard de inzet van de Medido, een automatisch hulpmiddel voor medicatie-uitgifte. “Technologie is belangrijk vanwege de vergrijzing en het personeelstekort. Maar mensen hechten ook veel waarde aan persoonlijke aandacht. Die balans is cruciaal.” Inmiddels volgt hij intern ook een opleiding tot casemanager dementie: “Ik wil me blijven ontwikkelen. Ik ben een onderzoeker, zoek graag alles uit.”
Over de praktijk en begeleiding
De overgang naar de praktijk was pittig. “Je mist de basiskennis die mensen die mbo Verpleegkunde hebben gevolgd, vaak al hebben. Dingen als iemand wassen leer je niet meer op school, maar van collega’s of cliënten.” Over de begeleiding op Windesheim is hij positief. “Prima docenten, dus dat is mij goed bevallen”, vertelt hij. De inhoud van de modules sloot goed aan bij de verschillende rollen die je als verpleegkundige vervult. “Er wordt best veel gevraagd van een verpleegkundige, en dat wordt ook allemaal keurig aangeboden. Er is goed over nagedacht.”
Een zorghart en een flinke dosis humor
Wat Richard wil meegeven aan anderen die twijfelen: “Doe het vanuit een positieve keuze. Niet omdat je werk wegvalt, maar omdat je met mensen wilt werken. Vraag jezelf af: heb ik een zorghart?” Hij lacht: “En vergeet niet: je komt ook veel humor tegen in de zorg. Zelfs als mensen ziek zijn, proberen ze er vaak het beste van te maken.”
Een switch die blij maakt
Op de vraag of hij nu gelukkiger is in zijn werk, zegt hij volmondig ja. “Ik krijg er energie van. Het is zinvol en afwisselend. Ik voel me echt op mijn plek. Ik merk dat mijn eerdere kennis en ervaring zich nu hebben vermengd met mijn verpleegkundige competenties. Dat voelt als goede bodem voor mijn verdere ontwikkeling binnen de zorg. ” En voor wie denkt dat zorg alleen in een ziekenhuis plaatsvindt: “Verpleegkunde is veel breder. Ik werk in de wijkverpleging, maar er zijn talloze richtingen waarin je van betekenis kunt zijn voor mensen.”
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur