Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Mijn aanbeveling wordt ‘as we speak’ toegevoegd op de website

Wendy Groenendijk afgestudeerd, Commerciële Economie
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Wendy Groenendijk

Mijn naam is Wendy Groenendijk en ik deed mijn Comakership bij Wehkamp. Ik studeerde af aan de opleiding Commerciële Economie. Ik hield me bezig met de vraag: Hoe motiveer je klanten om naast het T-shirtje óók een paar schoenen te kopen? Binnen enkele maanden kwam ze met een ijzersterk antwoord.   

De wereld van online retail en e-commerce 

Wehkamp gaf mij de mogelijkheid om echt mee te kijken in de wereld van online retail en e-commerce. Ze beloofden mij learn, laugh, lead. Met de vele kennis in huis, de legendarische potjes tafeltennis en de afstudeeropdracht, heeft Wehkamp dit meer dan waargemaakt.

Ik onderzocht hoe Wehkamp haar fashion klanten kan motiveren om ook schoenen te kopen, zodat het bedrijf meer marktaandeel wint binnen de online schoenenbranche. Met mijn onderzoek kan dit door een combinatie van het toevoegen van kledingmerken én het aanbieden van 'shop de look' in de webshop. Wehkamp kan nu een T-shirt van een hip merk online zetten met de suggestie erbij ‘Dit kun je combineren met…’ . Dit stimuleert de fashion klant om ook tot een schoenenaankoop over te gaan.

Van blanco vel tot gericht advies

Ik begon met een vraagstuk en een blanco vel, niet wetende in welke richting ik moest denken. Door het bedrijf in te duiken, collega’s te spreken, literatuur te raadplegen en concurrenten te observeren, word je een richting opgestuurd. Hierdoor kon ik dieper ingaan op data en aan klanten concrete vragen stellen. Gaandeweg kreeg het advies vorm.’ 

Omdat bedrijven nog aan het experimenteren zijn met multicategorie shoppen, is er nog maar weinig geschreven over het onderwerp. Literatuur was er dan ook nauwelijks te vinden. Dit weerhield mij er niet van om met een toepasbaar advies te komen. Mijn onderzoek, analyses en het uiteindelijke advies vormen het draagvlak voor de projecten die nu gaan komen bij Wehkamp. Dit vertaalt zich in de inkoopplannen, maar ook in veranderingen op de website. Zo wordt ‘shop de look’ as we speak toegevoegd op de website.  Houdt de website van Wehkamp dus in de gaten, want wie weet zie je binnenkort mijn aanbevelingen terug!