Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik vind schrijven heel erg leuk en daarnaast presenteer ik graag

Roy tweedejaars, Journalistiek
Banner image

In de zoektocht naar een passende studie kwam Roy (20) uiteindelijk uit bij de opleiding Journalistiek. Hij vertelt open over zijn eerste twee jaar op de opleiding. Vanaf september gaat hij als derdejaarsstudent stage lopen bij KRO-NCRV.

"Op de middelbare school wist ik al wat ik wilde worden: luchtverkeersleider op Schiphol. Dat was mijn droombaan. Helaas had ik daarvoor een vwo-diploma of een hbo-propedeuse nodig. Ik had havo gedaan en geen zin om nog vwo te doen. Daarom heb ik gekozen voor het hbo.
Om luchtverkeersleider te worden maakt het niet uit welke propedeuse je hebt. Ik koos toen voor Logistics Engineering op Windesheim, omdat dat iets aansloot. Mijn propedeuse had ik bijna cum laude gehaald en het ging goed... tot jaar 2. Toen vond ik het echt helemaal niet leuk en ben ik gestopt.

Ik heb toen de selectie gedaan voor luchtverkeersleider, maar ben helaas afgevallen. Toen moest ik kijken naar plan B. Ik heb allerlei opleidingen bekeken en kwam uiteindelijk bij Journalistiek uit. Van alles wat ik had bekeken en bezocht (en dat waren er veel), leek mij dit het leukste. Het bleef een gok, maar ik voelde me het beste bij deze opleiding."

Schrijven en presenteren

"Ik vind schrijven heel erg leuk en daarnaast presenteer ik graag radio- of tv-programma’s. Dat kan natuurlijk uitgebreid gedaan worden bij deze opleiding, dus wat dat betreft zit ik goed. Over het algemeen vind ik de opleiding leuk, omdat ik het vakgebied gewoon erg leuk vind. Vooral de praktijkdingen, zoals presenteren van programma’s en het schrijven van artikelen, vind ik leuk. Wel is het jammer dat we in het tweede jaar zo weinig van die programma-momenten hebben. Dat noemen we een praktijkweek op onze opleiding; een week samen aan de slag om tot een mooie talkshow, radio- of tv-programma te komen."

Inhoud van de opleiding

"We krijgen vakken als onderzoek, taalbeheersing, politiek, en journalistieke vakken zoals nieuwsberichten, interviews, achtergrondverhalen en reflecteren. De journalistieke vakken vind ik het leukst, daar ben je echt bezig met het vakgebied en maak je je eigen werk. De vakken over politiek liggen me wat minder, omdat deze heel veel ingaan op geschiedenis."

Praktijk en opdrachten als rode draad

"Toetsen hebben we niet veel. We doen vooral veel projecten en opdrachten. Ik moest bijvoorbeeld twee achtergrondverhalen maken. Per achtergrondverhaal moest ik meerdere bronnen spreken, veel research doen en de verhalen schrijven. Daar zat veel tijd in, omdat je veel moest voorbereiden, regelen en bedenken. Je wordt daarbij vaak in het diepe gegooid.

Daarnaast moest je er ook een portfolio over maken, waaronder een uitgebreid stuk met feedback op je eigen werk en een evaluatie van je gesprekken. Ik vind de achtergrondverhalen maken leuk, maar al dat reflecteren en feedback geven niet. Maar praktijkopdrachten zijn er echt genoeg. Dat is mooi, zodat je weet hoe het er later aan toe gaat."

Tijdsinvestering en studielast

"De studielast varieert heel erg. Er zijn weken waarin je weinig hoeft te doen, en er zijn weken waarin je echt druk bent. Over het algemeen vind ik de studielast echt wel te doen, zolang je op tijd begint en alles goed bijhoudt.

Eigenlijk moet je veel thuis doen, maar je kunt de tijd inplannen zoals je zelf wilt. Sommige studenten gaan hier niet goed op en stellen alles uit. Dan wordt de druk dus te hoog.

Het is soms best lastig geweest om mijn bijbaan als leidinggevende bij de supermarkt te combineren met de studie. Maar het is een kwestie van goed plannen en je tijd verdelen. Als het echt even niet samen gaat, dan moet je prioriteiten stellen. Je hoeft niet meteen ontslag te nemen, maar even een weekje wat minder werken kan geen kwaad."

Neem contact met ons op