Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

We ontwerpen een fietsenrek voor in een Mercedes

Remon Buitenhuis tweedejaars, Werktuigbouwkunde
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Remon Buitenhuis

Ik ben Remon Buitenhuis en ik zit op dit moment in mijn tweede jaar van de opleiding Werktuigbouwkunde. Ik heb altijd interesse gehad in natuurkunde en wiskunde en was op de havo ook erg goed in deze vakken. Ik houd van dingen ontwerpen, bedenken en maken.

Op de opleiding volg je best wel wat verschillende vakken in verschillende groepen. Denk aan rekenvakken, leervakken en daarnaast projecten en opdrachten. Binnen bijv. rekenen komen vakken als statica, dynamica en stromingsleer voor. Voorbeelden van leervakken zijn materiaalkunde, bedrijfskunde en methodisch ontwerpen. Er zijn ook een aantal verschillende vakken die te maken hebben met SolidWorks.

Verder doen we gedurende de opleiding ook een aantal projecten en opdrachten, zoals project DriveXchange en onderzoeksvaardigheden. We zijn tijdens het gehele tweede studiejaar bezig met project Ingenieursbureau, waarin je met je groepje een zelf gekozen vraagstuk uit de praktijk moet oplossen. We ontwerpen nu een fietsenrek voor in een Mercedes bus, in opdracht van een groot fietsenbedrijf. Ik heb nu nog geen stage gelopen, dat volgt in het derde leerjaar.

Stuk socialer en minder verlegen

Ik kom van de havo af en had het op de middelbare school altijd erg makkelijk. Ik haalde goede cijfers, ondanks dat ik vrij weinig aan school deed. Misschien had ik wel vwo aangekund, maar daar had ik geen zin in. Toen ik op het hbo begon, merkte ik gelijk een groot tempoverschil. Waar ik op de havo in één jaar door een boek heen werkte, moest ik nu in één keer een boek doorwerken in 8 weken. Dat was wel even wennen! Uiteindelijk valt het allemaal wel mee als je de stof goed bijhoudt en de lessen volgt.

Ik merk dat ik tijdens de studietijd een stuk socialer en minder verlegen ben geworden. Ik heb nu vertrouwen in mijzelf en daarom geef ik ook mijn mening over bepaalde dingen. Daarnaast ben ik ook gegroeid op het gebied van kennis. In jaar twee heb ik bijna alleen maar online les gehad en dat vind ik persoonlijk niet zo erg, als het maar niet te lang achter elkaar op één dag is. Ook online is de begeleiding en het contact met docenten nog steeds goed. Je kunt altijd bij ze terecht!

Bijna perfect

Ik vind de opleiding bijna perfect! Een puntje zou beter kunnen: ik had graag wat meer praktijktijd in de werkplaats gehad. In het eerste jaar heb je nog 4 uur per week in de werkplaats, in jaar twee ben ik er (mede door corona) pas één keer geweest.

Mijn klas bestaat uit ongeveer 14 studenten, ik weet het eigenlijk niet eens zeker, want door corona is onze groep opgedeeld in twee subklassen. In mijn originele klas zaten 18 studenten, waaronder twee meiden. Daarvan is er nu nog eentje over. In de klas zitten vooral oud havo leerlingen, waardoor de gemiddelde leeftijd niet zo hoog ligt. Door corona heb ik niet veel contact met klasgenoten, eigenlijk alleen met mensen uit mijn projectgroepje.

Studiedruk verschilt gedurende het jaar

De studiedruk verschilt erg per periode. In periode 1 en 2 van jaar 2 was het erg druk, terwijl ik de derde periode op mijn gemakje heb kunnen afronden. Op de meeste dagen heb ik tot ongeveer 15.00 les en ga ik huiswerk maken. Dan ben ik meestal in de avond vrij, soms werk ik nog aan een project. Op zondag doe ik wat huiswerk en daarmee red ik het prima. Je moet best wat tijd inruimen om je huiswerk te doen, maar dat is helemaal aan jezelf. Als jij geen huiswerk wilt doen en het dan niet haalt, zit je er zelf mee. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid.