Wees niet bang om dingen buiten de opleiding te doen
Maud (21) zit in het tweede jaar van de opleiding Journalistiek. Ze woont op kamers, maar bleef bewust in Groningen wonen. De opleiding is lekker praktisch en geeft veel vrijheid.
"Ik heb eerst de vooropleiding voor de toneelschool gedaan en daarna een jaar rechten gestudeerd in Maastricht. Dat was het niet voor mij en ik had ook best wel heimwee, dus ik wilde iets in het noorden zoeken wat beter bij mij paste. Een vriendin studeerde journalistiek op Windesheim. Zij maakte me enthousiast: je kan leuke dingen maken, veel zelf bepalen, schrijven… en schrijven vind ik leuk."
Vakken in het eerste en tweede jaar
"Het eerste jaar is heel breed, het tweede jaar een voortzetting. Aangezien ik van het vwo kom, waren de eerstejaars theorievakken al best makkelijk. In het tweede jaar zijn er nog maar twee theorievakken, waarvan er maar één een tentamen had. Dit was voor het vak Lokale Vraagstukken. Dat is een soort aardrijkskunde waarin we leerde over bijvoorbeeld Vinex-wijken uit de jaren 90.
De praktijkvakken zijn veel herhaling, maar er worden in het tweede jaar hogere eisen gesteld. Bijvoorbeeld iemand interviewen, maar nu in een andere setting. Eerst in een wijk, later binnenland, en in jaar drie of vier in het buitenland. Het is niet dat ik het moeilijk vind, maar je bent afhankelijk van anderen. Als iemand zijn interview op het laatste moment afzegt, loop je achter."
Veel bellen
"Afhankelijk zijn van anderen is misschien wel de grootste uitdaging. Je moet veel mensen bellen. Vaak krijg je dan te horen dat ze geen tijd hebben of je niet te woord willen staan. Zeker bij bekende mensen zoals Ron Fresen of Twan Huys. Dan moet je iets anders bedenken, ook al had je al een heel plan. Die flexibiliteit heb je echt nodig."
Project in de wijk
"Een project waar ik mee bezig ben geweest was het vak 'Lokaal'. We kregen een wijk toegewezen, in mijn geval de wijk waarin ik ben opgegroeid. Je gaat dan naar bijvoorbeeld een buurthuis of een park en spreekt mensen over wat er speelt. We moesten per persoon vier producties maken: twee audio- en twee videofragmenten. Alles moest face-to-face en het liefst in de wijk zelf.
Het vak ‘Audiovisueel’ richtte zich vooral op hoe je een video of audiobericht maakt voor radio of tv. Niet zozeer op hoe je vragen stelt, want die technieken leer je al in jaar één. Wel over hoe je video’s interessant maakt: verschillende shots, extra geluid opnemen, geen ruis."
Technische vaardigheden
"Een van mijn favoriete vakken was Grafische en audiovisuele vaardigheden. Daar leerden we werken met Photoshop, Illustrator en Premiere Pro. Alle video’s moeten in Premiere Pro worden aangeleverd, dus het is bijna noodzakelijk om dat zelf aan te schaffen. Je krijgt wel korting van school, maar alsnog kost het jaarlijks zo'n € 130,-. Er zijn wel genoeg computers op school waar het gewoon op staat, maar je bent dan beperkt in waar en wanneer je werkt aan je opdrachten."
Verschillende soorten journalistiek en taalontwikkeling
"In het tweede jaar hebben we ook vakken gehad over achtergrondverhalen en persoonlijke interviews. Niet alleen ‘wat is er gebeurd’, maar meer: wat heeft iemand meegemaakt? Bijvoorbeeld iemand die de Mount Everest heeft beklommen of een transitie heeft doorgemaakt.
We hebben ook een doorlopend vak taalontwikkeling Nederlands en Engels. Bij Nederlands lever je werk in dat je al voor andere vakken hebt gemaakt, en dan kijken ze bijvoorbeeld of je woordenschat groot genoeg is. Het vak loopt door tot in het derde of vierde jaar, en dan krijg je er studiepunten voor. Omdat ik een vwo-diploma heb, ben ik vrijgesteld voor Engels."
Sfeer en extra activiteiten
"De medewerkers die helpen met de techniek zijn heel fijn. Ze helpen je met apparatuur en staan altijd klaar. Bijvoorbeeld met het editen van video of audio, of als je iets wilt doen in de televisiestudio. Ook zit ik bij studievereniging Waltertje, waar ik bij de commissie Uitgelicht(opent in nieuw tabblad) werk. We maken vier uitzendingen per jaar waarin we een journalist interviewen. We doen daarbij alles zelf: research, interview, camerawerk, geluid. Afgelopen jaar was ik eindredacteur. Dat is echt een hechte groep, heel leuk."
Kies je eigen pad
"In jaar drie en vier mag je zelf kiezen wat je doet: minor, buitenland of stage. Ik ga een minor ‘financiële criminaliteit’ doen bij de Hanzehogeschool in Groningen. Iets totaal anders, maar misschien kan ik dat later gebruiken op een economische redactie.
Ik zou toekomstige studenten willen meegeven: wees niet bang om dingen buiten de opleiding te doen. Je leert daar soms meer van dan van de lessen. En het helpt als je al wat basiskennis van het nieuws en de politiek hebt. Als je niet weet wie bijvoorbeeld Mark Rutte is, wordt het lastig."
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur