Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Alleen naar Frankrijk gaan vond ik spannend, maar ik had de tijd van mijn leven

Julianne van de Biezen vierdejaars, Lerarenopleiding Frans
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Julianne van de Biezen

Mijn naam is Julianne van de Biezen. Ik heb in 2018 gekozen voor de Lerarenopleiding Frans naar aanleiding van een excursie naar Parijs toen ik op de havo zat. Ik wilde sowieso altijd al de lerarenopleiding doen, maar wist toen nog niet wat. Ik ben gek op talen en zag Frans als een uitdaging.

De overstap van havo naar hbo was goed te doen. Ik leerde snel hoe het op het hbo werkt. Er wordt veel zelfstandigheid gevraagd, maar doordat de klassen klein zijn heb je veel begeleiding en staan de docenten altijd voor je klaar. In het eerste jaar was ik echt nog wel een middelbare scholier, maar ik werd snel volwassen en groeide als persoon. Dat komt omdat je heel gericht werkt aan je toekomst.

Van grammatica tot didactiek

We krijgen verschillende vakken. Aangezien ik een vreemde taal studeer, zijn veel vakken gebaseerd op die vreemde taal (Frans). De inhoudelijke vakken variëren: grammatica, civilisation (beschaving), fonetiek, literatuur en atelier. In de lessen atelier zijn we vooral bezig met de vaardigheden: lezen, luisteren, schrijven en spreken. Hier moeten we een taalportfolio maken om onze vaardigheden te verbeteren en op een bepaald niveau te krijgen. Aangezien het een lerarenopleiding is krijgen we ook vakken als didactiek, onderwijskunde, drama en levensbeschouwelijke oriëntatie.

We leren vooral aan de hand van stages. Je eerste stage is rustig. Je observeert veel, geeft af en toe een lesonderdeel en dat is prettig. Ik vond dat namelijk erg spannend in het 1e jaar.

Ook moeten we veel dossiers maken bijvoorbeeld voor didactiek of onderwijskunde. Hier leer je van, omdat je altijd goede feedback ontvangt. Voor drama moesten we bijvoorbeeld verschillende actieve werkvormen bedenken in de klas aan de hand van je vak. Dit kun je dan door je stage gelijk in de praktijk gebruiken.

Het vierde jaar; best druk!

De studielast is van leerjaar 1 tot 3 goed te doen. Je merkt wel dat de druk iets wordt opgevoerd als je wat verder in je studie zit, maar dat is niet erg. Op dit moment, in mijn 4e jaar, ziet mijn week er druk uit. Maandag tot woensdag geef ik les op mijn stageschool en donderdag en vrijdag zit ik op Windesheim (of volg ik fysiek les). Op je stageschool heb je te maken met leerlingbesprekingen, ouderavonden en vergaderingen dus zit je hoofd best wel vol. Dan komen je voorbereidingen voor de lessen er nog bij en je dossiers voor Windesheim. Toch is het eind in zicht en kun je veel werk weer gebruiken in dossiers. Op school krijgen we een opdracht die je vaak voor stage kunt gebruiken, dus is het behapbaar.

Tijd om te relaxen?

Ik heb op dit moment altijd nog wel vrijheid ervaren in mijn studie. Ik heb tijd voor andere dingen naast school, maar dat komt ook omdat ik plan. Plannen gaat niet altijd volgens plan, maar het helpt wel om je bij leuke dingen ook te relaxen.

Online les: voor- en nadelen

De online lessen zijn voor mij als persoon niet de beste oplossing. Ik ben echt iemand die gemotiveerd raakt door fysieke lessen, maar het is wél een goeie oplossing naar aanleiding van de pandemie waar we in verkeren. Ook zijn de docenten op Windesheim ontzettend meedenkend. Als er een x-aantal fysieke lessen gevolgd mogen worden, dan mag je jezelf inschrijven. Er wordt jou dus ook een keus voorgelegd, en op die manier heb je het gevoel alsof je er zelf dus ook wel degelijk wat over te zeggen hebt. Ook wanneer je druk bent met stage is er af en toe een mogelijkheid om nu online aan te schuiven in plaats van fysiek, dus dat is ook erg fijn!

Als au-pair naar Frankrijk

Ik ben naar Frankrijk geweest in 2019. Drie maanden heb ik gewerkt als au-pair bij een Frans gezin. Dit was verplicht (een tijd naar het buitenland) en ik moet zeggen dat dit erg goed is geweest voor mijn ontwikkeling. Het was ontzettend spannend, want ik was 19 en nog nooit zo lang weg geweest van thuis. Als ik erop terug kijk, heb ik echt de tijd van mijn leven gehad en ontzettend veel geleerd. Ik moest hier verantwoordelijkheid dragen voor twee kleine meisjes en af en toe koken etc. Ook heb ik vrienden leren maken, terwijl je moest beginnen met 0 contacten. Je bent echt op jezelf gewezen en dat is spannend, maar écht een keer goed.

Het grappige is, is dat als het geen verplichting was geweest, ik het ook niet had gedurfd. Op die manier heeft de opleiding mij wel echt geholpen met mijn zelfontplooiing.

De klas

Ik vind mijn opleiding leuk en ook gezellig. Mijn klas bestaat uit negen studenten. Twee jongens en zeven meiden. Onze band is heel goed. We zijn allemaal hele verschillende personen, van perfectionisten tot chaoten, maar we accepteren elkaar allemaal en helpen elkaar ook waar nodig. We kunnen het hebben over wezenlijke dingen waar we het niet altijd met elkaar eens zijn. In die gesprekken accepteren we elkaars standpunten en dat vind ik heel waardevol.

Verder studeren of werken?

Ik wil nog wel verder studeren, maar ik ga eerst aan het werk. De afgelopen jaren waren druk en ik wil me even alleen focussen op het werk. Als ik weer wil gaan studeren, wil ik een master doen die zich richt op bijvoorbeeld pedagogiek, de master SEN.