Na een paar weken zagen we dat bijna alle kinderen meer gingen lezen
Basisschooldirecteur Marlies Wassens besloot om samen met haar team de cursus Rijke Taal van Windesheim te volgen. Een cursus waarin je kritisch kijkt naar je taal- en leesonderwijs. ‘’We zagen direct resultaten en dat gaf ontzettend veel energie.’’
Rijker door goede vragen te stellen
Marlies geeft een concreet voorbeeld wat er verbeterde tijdens de cursus. “Op onze school begonnen we elke ochtend met een half uur stillezen. We leerden hoe je dat moment kunt verrijken door na het lezen goede vragen te stellen. Dat zorgt voor een prachtig sneeuwbaleffect. Kinderen gaan beter nadenken over wat ze lezen. En doordat ze erover vertellen, maken ze andere kinderen enthousiast over 'hun’ boek. De beste promotors van boeken zijn kinderen zelf. Dus na een paar weken zagen we dat bijna alle kinderen meer gingen lezen.”
Door de keuze voor rijke taal maakte het team ook andere belangrijke beslissingen. “In groep drie gooiden we onze methode om. Voorheen leerden we lezen van letter, naar woord, naar zin en dan naar context. Nu starten we vanuit de context, bijvoorbeeld het thema ridders en kastelen. Vanuit dat thema werken we terug naar een zin, dan naar een woord en tot slot een letter. Door te leren lezen vanuit de context, gingen kinderen met een taalachterstand veel meer ‘aan’ op taal.” Een verrijking in de bovenbouw was dat leerlingen meer passende literatuur gingen lezen en schrijven. “Beter voor hun woordenschat, creativiteit en spelling.”
Enthousiast
Het hele team was gemotiveerd. ‘’Doordat je theoretischer steviger staat, krijg je meer zelfvertrouwen. En als je ziet dat zelfs de schoolbieb ‘geplunderd’ wordt, maakt dat je als leerkracht en directeur ook ontzettend enthousiast.”
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur