Zij-instroom is ontzettend waardevol, mits je het als school goed begeleidt
Als directeur begeleidde Ellen Schrijver de afgelopen jaren meerdere zij-instromers op haar basisschool. “Hun vakkennis, levenservaring en motivatie maakt hen ontzettend waardevolle, nieuwe teamleden.” Maar, waarschuwt zij, het traject is ook zwaar. “Goede begeleiding is essentieel.”
De Boxem is een jonge school in de nieuwbouwwijk Stadshagen in Zwolle. Een school waar niet alleen kinderen instromen als ze vier jaar oud zijn, maar ook in de andere groepen omdat ze zijn verhuisd naar deze wijk en starten op een nieuwe school. “Met de snelle groei van de school, groeit ook ons team. Nieuwe leerkrachten werven en zorgen dat zij één team zijn en blijven, is essentieel.”
In de afgelopen jaren startten er ook zij-instromers bij De Boxem. Een belangrijke groep, juist omdát zij vanuit een andere beroepsgroep kiezen voor het basisonderwijs. “Ze brengen waardevolle kennis mee. Een van onze zij-instromers was bijvoorbeeld ergotherapeut en wist veel over de motoriek van een kind, geweldig! Een ander kon met zijn ICT-kennis ons ontzettend goed helpen met aanmeldprocessen. Het laat zien hoeveel rijker je team wordt.”
De zij-instromers hebben nog een ander streepje voor: ze beschikken over een flinke dosis levenservaring. “Dat ze vaak zelf ouder zijn van schoolgaande kinderen, maakt hen waardevolle gesprekspartners voor ouders en teamleden.”
Valkuilen zij-instroom
Toch kent zij-instroom ook valkuilen. “De combinatie van studie, werk en een eigen gezin is pittig.” In het verleden zag Schrijver bovendien dat zij-instromers te snel zelfstandig voor de klas werden gezet. Dat zorgde voor frustratie en in sommige gevallen zelfs voor uitval. “Juist omdat zij al werkervaring hebben, werd snel gedacht dat voor de klas staan wel zou lukken. Maar daarmee doe je deze groep zij-instromers tekort, want de verantwoordelijkheid voor een klas dragen is groot en je moet belangrijke onderwijsdoelen halen. Maar het is ook niet eerlijk voor collega’s die een vierjarige pabo met talloze stages hebben gevolgd.”
Om het traject van zij-instromers goed te begeleiden, neemt directeur Schrijver deel aan de werkgroep zij-instroom van stichting Catent, waar ook De Boxem onder valt. De stichting bepaalt jaarlijks of en hoeveel zij-instromers bovenschools worden geworven. De werkgroep is verantwoordelijk voor de werving, selectie en plaatsing van de zij-instromers. Daarnaast houdt zij de ontwikkeling van de zij-instromers in de gaten en stuurt bij waar nodig. “Zij-instromers lopen twee stages van een jaar op twee verschillende scholen. Ook worden ze intensief begeleid; ze worden vaak naast een ervaren, fulltime leerkracht gezet. Zo groeien ze stap voor stap in hun rol.”
Ook de samenwerking met Windesheim is belangrijk. “De opleiding biedt het fundament, met vakken als pedagogiek en didactiek. En wij zorgen ervoor dat de zij-instromers goed landen en zich kunnen ontwikkelen. Belangrijk, want je wilt juist dat deze gemotiveerde groep goed instroomt in ons prachtige en relevante vak.”
Meer weten over de zij-instroom basisonderwijs? Bekijk de opleidingspagina
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur