Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Dr. Liesbeth Hermans, lector

  • Lectoraat Constructive Journalism
Home / Dr. Liesbeth Hermans

Liesbeth Hermans (1960) is een gedreven en gepassioneerde onderzoeker. Na haar promotieonderzoek naar het beroepsmatig handelen van journalisten (2000), is zij aan de slag gegaan als onderzoeker en docent bij de opleiding Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. 

Onderzoeksfocus

Sinds 2016 is Hermans verbonden aan hogeschool Windesheim als lector Constructive Journalism. Haar lectoraat doet onderzoek naar de rol van de journalist in een veranderende maatschappelijke context die in toenemende mate polariseert. Haar onderzoek naar constructieve journalistiek beoogt bij te dragen aan een verder reikende verantwoordelijkheid van de journalistiek. De taak van de journalisten is om het nieuws accuraat te brengen en daarbij ook duiding te geven met het oog op het laten ontstaan van een inclusieve publieke dialoog. Een dialoog die bijdraagt aan het vinden van oplossingsperspectieven en handelingsperspectieven in plaats van enkel het voeren van een polariserend debat. 

Opleiding

Liesbeth Hermans studeerde handvaardigheid en kunstgeschiedenis in Maastricht en communicatiewetenschap in Nijmegen en promoveerde in 2000 bij de Radboud Universiteit op haar proefschrift: Beroepsmatig handelen van journalisten. Een kwalitatief onderzoek bij een televisienieuwsredactie 

Onderzoekservaring

Liesbeth Hermans is coördinator van de masterspecialisatie Media, journalistiek en nieuwsgebruik bij de Radboud Universiteit en onderzoeker bij het Behavioural Science Institute in Nijmegen. Sinds 2011 werkt zij bij Windesheim als associate lector Media & Civil Society. Hermans werkt voor haar onderzoek samen met nieuwsredacties en nieuwsorganisaties. Voor Nederland neemt zij deel aan de internationale Worlds of Journalism Study die onderzoek doet naar praktische en culturele ontwikkelingen binnen de beroepsgroep. Zij heeft over haar onderzoek in een groot aantal wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd.

Lees meer over het lectoraat Constructive Journalism

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees onze cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in