Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Van topsport- naar spelmentaliteit

Banner image

Een paar weken voor de vakantie lag er een grote puzzel in de MT-kamer. Iedereen die langs kwam, legde een nieuw stukje aan. Deze puzzel is van Esthrella Khouw, de nieuwe Calo-directeur. De puzzel was een kadootje bij haar afscheid bij de Haagse Hogeschool. Ze heeft de afgelopen maanden de Calo, en de Calo natuurlijk haar, steeds een beetje beter leren kennen. “Ik vind het erg leuk hier: alles ademt sport en bewegen maar ook een nadrukkelijke toevoeging met het lichaamsgericht werken!” begint Esthrella. Tijd voor een gesprek!

Esthrella werkt bij de Haagse Hogeschool (Sportkunde en International Sport Management) als ze via Robert Agelink, de voormalig Calo-directeur, hoort dat hij ermee gaat stoppen. Vervolgens, wanneer de vacature voor directeur eruit gaat, kriebelt het al wel, maar is het moment niet daar. “Ik zat midden in een heftig jaar en hoe leuk de functie me ook leek, het was niet het moment om te wisselen,” vertelt Esthrella.  “Toen de functie in het najaar 2024 voorbijkwam, heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd.” Met succes! Inmiddels is Esthrella een aantal maanden verder als Directeur Calo. “Ik ben heel warm ontvangen door alle collega’s. Dat was fijn! Daarnaast was ik toen ik hier voor het eerst kwam al een beetje onder de indruk van hoe het hier ingericht is: Van de hardloopbaan tot aan het paard dat op de lespleinen staat; alles ademt sport en bewegen.” Bewegen is voor de nieuwe directeur vanzelfsprekend en een mooi middel: “Ik heb zelf altijd veel gesport. Ik zat op meerdere sporten en vond het heerlijk om mee bezig te zijn! Later ontdekte ik ook de maatschappelijke waarde van sport en bewegen: het brengt mensen in verbinding met elkaar en kan zelfvertrouwen geven. Bovendien kan sport, bewegen en het lichaamsgericht werken een middel zijn om de wereld een beetje mooier te maken”

Op ontdekkingstocht door de Calo met 5 O’s

“Het eerste dat me opviel toen ik begon, is dat op de Calo een spelmentaliteit centraal staat” vertelt Esthrella. “Dat betekent dat de nadruk ligt op creativiteit en lef: studenten mogen proberen, falen, opstaan en nog een keer proberen. Dat is een fijne gedachtegang! Het relationele mensbeeld is een funderende waarde van de Calo. Daarin zijn we sterk verbonden met het Instellingsplan van Windesheim ‘Dichterbij’.” Niet alleen dat valt haar op: “Er is hier zoveel kennis in huis. De collega’s die hier werken, zijn echte vakkrachten. Dat zie je terug in het onderwijs en het onderzoek.” Dit sluit aan bij de missie die Esthrella meebrengt: “Als onderwijsinstituut leiden wij de beweegprofessionals van de toekomst op. Het is belangrijk dat zij de status quo blijven bevragen: wij moeten mensen afleveren af die in staat zijn impact te maken en veranderingen teweegbrengen. Ons werkveld vraagt ons om in te spelen op de veranderingen waar studenten mee te maken hebben of krijgen.” Esthrella voegt daarom ook graag een vierde en vijfde O aan de huidige 3 O’s (ondernemen, onderwijs & onderzoek) toe: “Ontwikkelen moeten we blijven doen en dat is net zo noodzakelijk is als de andere drie punten: daar leiden we onze studenten voor op. Om daarnaast te ontwikkelen en innoveren, hebben we flexibiliteit nodig. Dat betekent ook dat we in een Open verbinding staan met onze omgeving. Dit geldt voor zowel binnen Windesheim als met onze externe omgeving. Ons relationele mensbeeld is daarin een belangrijke waarde. De manier waarop we dat doen, vraagt om ontwikkelen en om een open verbinding.”

De O van Ontwikkelen

Hoe enthousiast Esthrella ook is over de Calo, er blijft ruimte voor nieuwe toevoegingen en inzichten. “Je merkt dat juist doordat de Calo zo breed is en groot is, we soms elkaar kwijt kunnen raken. Dat is opvallend: als je kijkt naar het Calo-gedachtegoed dat zo breed gedragen wordt en onderdelen zoals de Gemeenschappelijke Propedeuse en de lectoraten, horen we bij elkaar. Toch vergeten we soms bij de verschillende opleidingen over de schutting te kijken. Om die reden gaan we het managementteam (MT) anders inrichten. MT-leden worden verantwoordelijk voor werkgebieden in plaats van opleidingen en daarnaast is het hele MT verantwoordelijk voor wat er binnen de Calo gebeurt. Dat betekent dat wanneer bijvoorbeeld een opleiding vast loopt, het niet 1 opleidingsmanager is die dit moet herstellen, maar we daar als volledige MT verantwoordelijk voor zijn.” Met die gedeelde verantwoordelijkheid, komen ook nieuwe kaders. “Als we definiëren waar we voor staan, kunnen we ons daarop focussen. We zijn heel breed, maar daardoor werken soms te uiteenlopend waarin we juist die gezamenlijkheid uit het oog verliezen. Met kaders en duidelijkheid voorkomen we ruis. Zo kunnen we gefocust vooruit.” Ze wijst naar de puzzel: “Soms verdient het even puzzeltijd om vraagstukken goed te kunnen leggen. Daarbij komt dat iedereen een stukje is in de grote Calo-puzzel. En in die gezamenlijkheid hebben we iedereen nodig.”

Neem contact met ons op