“Een feestles gaat vooral om de beleving en vanuit daar het plezier in bewegen” ?
In de gymzaal zijn met grote matten, touwen en evenwichtsbalken vier parcoursbanen opgezet. De studenten aan de docentopleiding Lichamelijke Opvoeding, of eigenlijk hulppieten in dit geval, zijn onderling verdeeld in vier teams met elk een eigen kleur. De missie is duidelijk: verzamel de codes om de kluis te kraken waar de pakjes achter liggen. Met een paar spelregels, zoals elkaar niet inhalen en gezamenlijk naar de overkant, kunnen de studenten aan de slag in de pietenles!
Waar kijken we naar?
Docent Patrick Visser legt de studenten uit wat de bedoeling is per parcours. Ieder parcours beeldt een ander aspect uit van de pietentaken: onder de matten kruipen staat voor de schoorstenen waar pieten doorheen moeten, de touwen waar de studenten aan zwaaien is het oefenen met springen van dak naar dak en natuurlijk moeten alle oefeningen allemaal snel: de pieten moeten op tijd hun pakjes bezorgen! Terwijl de studenten na het startsein per team van hun plek vliegen om hun baan af te leggen, vertelt Patrick wat de bedoeling is van deze les: “Tijdens deze pietenles doen de studenten inspiratie op voor hun eigen pietengymles op stage: waar moet je bijvoorbeeld op letten? Ik heb bij deze banen heel nadrukkelijk gezegd dat ze samen aan de overkant moeten komen. Zo is het dan ook belangrijk dat de studenten daar rekening mee houden: hoe zorg je ervoor dat je gezamenlijk snel en veilig het parcours aflegt?”
De beleving van een pietenles
Terwijl Colin uit hijgt na het doen van de tweede baan, heeft hij tijd voor een paar vragen: “Je merkt, ook in de les van Patrick, dat de uitleg heel belangrijk is. Kinderen willen graag Sinterklaas helpen en je wilt meegaan in die belevingswereld. We hebben de afgelopen week het tijdens bijna alle vakken gehad over de pietenles: hoe zorg je ervoor dat de les aansluit bij de wereld van de kinderen? Je wilt vooral niet dat de uitleg te simpel is: dan haal je al het enthousiasme eruit.” Na dit antwoord wordt Colin op zijn schouder getikt: hij moet weer verder om met zijn team. Het telt immers alleen als het hele team de baan heeft afgelegd. Patrick kijkt toe en vult het antwoord van Collin aan: “Het belangrijkste voor een pietenles is dat het toegankelijk is voor alle kinderen: in deze feestles moet ieder kind kunnen meedoen op zijn eigen niveau. Dat vraagt afstemming. In deze les kunnen studenten experimenteren met activiteiten en gaan we in op de beleving. Hoe wordt balanceren over de evenwichtsbalk bijvoorbeeld een oefening om te balanceren over de daken?”
Tegelijkertijd en veiligheid
Maureen wacht naast de evenwichtsbalk op het laatste teamlid die hier snel overheen balanceert. “Je ziet dat iedereen zin heeft om mee te doen met de les. Dat wil je ook wanneer je lesgeeft aan kinderen: zij moeten ook zin hebben om mee te doen! Wat je nu tijdens deze les ook ziet, is dat er veel tegelijkertijd gebeurt en onderling iedereen heel fanatiek is. Je wilt immers allemaal Sinterklaas helpen!” Lies knikt en wijst naar de teamleden die elkaar over het laatste stukje heen helpen: “We zijn aan het samenwerken om het laatste stukje te halen. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je enthousiast en energiek bent. Dan doen de kinderen tijdens de échte pietenles vanzelf mee!” Als alle kinderen net zo enthousiast zijn als deze studenten, kan het niet meer mis gaan met pakjesavond!
Namens de Calo: een fijne Pakjesavond!
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur