Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Digitalisering kan zorgen voor meer tijd met patiënt

Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Calo Windesheim(opent in nieuw tabblad) /
  3. Jesper Kroesen over digitalisering binnen Oefentherapie

Jesper Kroesen over digitalisering binnen Oefentherapie

De zorg verandert en daarin verandert Oefentherapie mee. Met name de digitalisering binnen de zorg, die al even gaande is, heeft impact. Jesper Kroesen en Tessa van de Kamp, beiden docent op de opleiding tot Oefentherapeut, geven daarom samen met Martine Bot, beleidsmedewerker digitalisering van het Vvo(opent in nieuw tabblad), een workshop hierover tijdens het Oefentherapie Symposium. Waarom is het belangrijk om stil te staan bij de digitalisering en wat kunnen we alvast over deze ontwikkeling zeggen? Tessa, Martine en Jesper neemt je in vogelvlucht mee in wat techniek voor de oefentherapeut kan betekenen!

Digitalisering anno 2025

“Digitalisering in de zorg is niet nieuw. Tijdens corona kreeg dit een vogelvlucht door toepassing van blended care en E-health,” vertelt Jesper. Dit gaat met name over het digitaliseren ván zorg. De laatste jaren is AI in opkomst. “Door de komst van AI volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op. Het bijhouden hiervan is vrijwel niet te doen wanneer je niet dagelijks met technologie bezig bent. Echter bieden deze ontwikkelingen wel kansen op gebied van werkdruk, efficiëntie in het werk maar ook voor het werkplezier. In een sector die steeds meer druk ervaart door bijvoorbeeld de dubbele vergrijzing, te weinig aanpassingen in tarieven en daardoor soms te weinig tijd voor wat je echt wilt: de patiënt behandelen. Juist digitalisering kan ervoor zorgen dat jij weer meer tijd krijgt voor die patiënt!”

Hoe komt digitalisering terug in de opleiding Oefentherapie op Windesheim?

“We doen al veel digitaal binnen de opleiding Oefentherapie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de digitale leeromgeving, het inleveren van opdrachten en alle bronnen waarin we informatie zoeken. Dit zijn vaardigheden die niet alleen voor de student handig zijn,” zegt Jesper. “Daarnaast zijn we bezig om studenten AI bekwaam te maken: hoe kunnen studenten AI bewust gebruiken en weten ze ook waar ze kritisch moeten zijn op deze tools. Onze opleiding wil dus het gebruik niet voorkomen maar we willen zorgen dat onze studenten dit op juiste wijze kunnen inzetten en hun leerproces juist stimuleert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan interactieve casuïstiek om een anamnese bij af te nemen, in plaats van een anamnese te oefenen bij een medestudent.”

Wat zijn ontwikkelingen die volgens jullie extra aandacht verdienen?

“Digitalisering is niet zonder gevaren. Met name de inzet van AI kan een risico zijn; maak het jezelf soms gemakkelijk maar wees je ook bewust van de 'gevaren'. AI heeft niet altijd gelijk en het ligt er echt aan wat jij aan AI vraagt; de juiste vragen, of ‘prompts’ stellen in AI is ook een kunst. Daarnaast blijft de duurzaamheid, kijkend naar het energiegebruik, ook altijd een discussiepunt. Het is belangrijk ook deze keerzijde te benoemen,” zegt Jesper. De workshop die Jesper, Martine en Tessa op het Oefentherapie Symposium geven, gaat ook op dit thema in. “We stellen onszelf de vraag of AI een kans of een bedreiging (voor de oefentherapeutische zorg) is. Wij willen stil staan bij de mogelijkheden, zoals het makkelijker vergaren van kennis, ondersteunen bij het klinisch redeneerproces én efficiëntie in het werk door bijvoorbeeld hulp bij de administratie. Zo kan AI op verschillende kernpunten in de Oefentherapie voor ondersteuning gaan bieden. Dit gaan we doen met praktische handvatten die direct te gebruiken zijn!”

Neem contact met ons op