“Het belangrijkste is dat we nieuwsgierig zijn naar elkaar”
Vorig jaar vonden de eerste Blended Intensive Programmes (BIPs) op de Calo onder leiding van Corine Visser en Jeroen Steeman plaats. “Ik heb ervan genoten dat we zoveel van elkaars sportcultuur hebben leren kennen,” zegt Corine, docent en coördinator Internationalisering op de Calo. Ze zet zich al langere tijd in voor een internationaler georiënteerde Calo. “We geloven dat bewegen geen grenzen kent en een wereldvak is. Daarnaast is het belangrijk zo vroeg mogelijk met internationalisering te beginnen: als je al tijdens je studie over de grens gekeken hebt, is de stap om later opnieuw contacten in het buitenland te zoeken veel makkelijker.” Het moge dan ook geen verrassing zijn dat dit jaar opnieuw twee BIPs op de Calo worden georganiseerd. Corine blikt terug en vooruit!
“You’ve cracked the code”
“Iedere student met een goede motivatie moet naar het buitenland kunnen. Met dat idee zijn we met de Internationalisering begonnen,” vertelt Corine, “cultural awareness is zo belangrijk!” Cultural awareness betreft een stukje bewustwording over culturele verschillen. Een concreet voorbeeld is hoe Nederlanders op een andere manier tussen de middag lunchen dan de Spanjaarden. Verschillende gewoontes en ideeën kunnen tot misverstanden leiden, maar wanneer er wederzijds begrip is, zijn de verschillen overbrugbaar. Een van die manieren om verschillende culturen met elkaar in contact te brengen, is een BIP. Deze programma’s draaien rondom een week waarin verschillende scholen bij elkaar komen om samen te focussen op 1 onderwerp. Vorig jaar organiseerde de Calo zijn eerste twee BIPs: spelontwerp binnen de jeugdsport (“Gamedesign in Youth Sports”) en groepsdynamica in het onderwijs (“Group Dynamics and Classroom Management in Education(opent in nieuw tabblad)”). “We hadden verrassend goede eerste BIPs,” vertelt Corine, “het programma was in balans en afgestemd; zowel theorie als praktijk hadden genoeg ruimte.” Dat het positief uitgepakt heeft, blijkt wel uit de reacties die deelnemers hebben gegeven: “Mensen vroegen ons hoe ze volgend jaar weer mee konden doen. Het allermooiste compliment wat ik heb gehoord, is dat tegen ons werd gezegd ‘you’ve cracked the code’: Hij bedoelde dat we niet alleen de theorie snappen, maar dit ook nog eens in praktijk kunnen brengen. Ik denk dat we als Calo heel goed hebben kunnen laten zien waar wij voor staan en hoe wij onze lessen inrichten.”
Hoe verder
Dit jaar vinden de twee gemaakte BIPs weer plaats, maar er zijn een paar aanpassingen gedaan. “We merkten dat het programma vol was. Studenten en staff krijgen dit jaar om die reden meer momenten om te laten bezinken wat ze hebben gezien en meer ruimte om ermee aan de slag te gaan. We zagen ook dat de studenten die deelnamen, ook kleine voetbaltoernooitjes organiseerden of samen nog op pad gingen. Dat is precies waar een BIP voor bedoeld is: van elkaar leren en elkaar leren kennen. Daar willen we meer ruimte voor geven dit jaar,” vertelt Corine enthousiast. Wat dit jaar niet verandert, is de typische Calo-blauwdruk die terugkomt in de lessen. “Als ik kijk vanuit de BIP spelontwerp, merkten we bijvoorbeeld dat internationals veel meer geneigd zijn om te kijken naar de eindvorm van het spel. Op de Calo kijken we meer naar de balans in het spel: hoe zorgen we ervoor dat iedereen het leuk heeft? Soms kan dat betekenen dat we niet de vorm van het spel volgen en bijvoorbeeld volleybal drie tegen drie op een kleiner veld spelen dan het traditionele 6 tegen 6 op een groot veld.” Corine vat de laatste zinnen in een samen: “We gaan ze dit jaar tijdens de BIPs weer eye-openers meegeven!”
Bewegen is grenzenloos
“Het is belangrijk dat we elkaar blijven opzoeken, over de grens,” vertelt Corine, “juist nu wanneer er zoveel grote thema’s in de wereld spelen die voor polarisatie zorgen.” Ook hier echoot ‘cultural awareness’ in terug: hoe meer we elkaar op blijven zoeken, hoe minder we tegenover elkaar komen te staan en we de handen ineen kunnen slaan. “Hoe mooi is het om grensoverstijgend van elkaar te kunnen leren? De lectoraten doen dat al: als een expertise in een ander land is, hoe makkelijk is het dan om te zeggen ‘kom, we gaan er heen!’? Hoe eerder we studenten dat meegeven, hoe sneller het weer gebeurt. We zien nu al dat de programma’s die wij hebben opgezet, zorgen voor een wisselwerking: andere programma’s ontstaan omdat mensen geïnspireerd zijn. We hopen dat we dat op de Calo het niet alleen bij Spelontwerp en Groepsdynamiek houden, maar bijvoorbeeld ook een programma voor Psychomotorische Therapie en Sportkunde kunnen ontwikkelen. Zo kunnen we ons netwerk verder uitbreiden en meer studenten ontvangen!” besluit Corine. “Samen kunnen we dit: bewegen is namelijk een wereldvak.”
Ben je collega en wil je bijdragen aan de Blended Intensive Programmes op de Calo? Neem dan contact op met Corine Visser via: calobuitenland@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)