Student die aan het bellen is
4 mrt

Onderwijsdebat: Goed onderwijs met perspectief op de toekomst

Na het succes van vorig jaar organiseren we op 4 maart 2020 wederom een Onderwijsdebat op Windesheim in Zwolle. Het thema is 'Goed onderwijs met perspectief voor de toekomst'.

Het onderwijs staat voor een grote uitdaging: de volgende generaties zullen anders moeten leren denken en handelen dan wij. De focus verschuift steeds meer van collectief onderwijzen naar andere vormen van kansrijk onderwijs, mede door de technologische revolutie, technologisering van arbeid, toenemende ongelijkheid en de impact van klimaatverandering op onze leefomgeving.

De noodzaak van onderwijsverandering en de mooie kansen die het biedt voor leerlingen en studenten staan centraal in het debat onder leiding van Ruud Veltenaar. Je bent van harte uitgenodigd om mee te debatteren!

Tijd en locatie

Woensdag 4 maart 2020 van 19.00-20.30 uur in het Auditoirum: Windesheim, Campus 2-6 te Zwolle.
 
Inloop is vanaf 18.30 uur en we starten om 19.00 uur. Ruud Veltenaar schetst de context van het debat als inleider. Na zijn korte inleiding zullen de panelleden hun perspectief toelichten.

De panelleden zijn:
Jan Bransen
Jasmijn Kester
Daniel Kolpa
Bruno Oldeboom

Vervolgens zal het debat aan de hand van stellingen plaatsvinden. Ruud Veltenaar heeft daarbij een inhoudelijke, verbindende en modererende rol. 

We sluiten om 20.30 uur af met een borrel. Er zijn geen kosten verbonden aan de deelname aan het Onderwijsdebat.

Nadere informatie over de sprekers

Ruud Veltenaar is inspirator, filosoof, TED-spreker, trendwatcher, SDG-diplomat, friskijker, en bovenal een gepassioneerd mens die zich bezighoudt met de trends en ontwikkelingen met impact op onze welvaart, welzijn, leven, werk en onderwijs. In februari wordt zijn boek ‘Once Upon a Future: de meest complete gids voor jouw toekomst’ uitgegeven. Tijdens het Onderwijsdebat is het boek te koop voor €15 i.p.v. €29,95. 

Jan Bransen is hoogleraar aan het Behavioural Science Institute aan de Radboud Universiteit Nijmegen, leeropdracht Filosofie van de gedragswetenschappen. Hij is auteur van diverse boeken, waaronder het vorig jaar verschenen boek  ‘Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs’.

Jasmijn Kester is rector voor het Vathorst College in Amersfoort, een school voor voortgezet eigentijds onderwijs. In 2016 is Jasmijn uitgeroepen tot schoolleider van het jaar. Haar passie is de ontwikkeling en groei van kinderen/jongvolwassenen/mensen en onderwijs betekenisvol ontwerpen, inrichting en concretiseren. Vanaf 1 maart wordt ze bestuurder bij het katholiek primair onderwijs in Amersfoort.

Daniel Kolpa werkt als coach bij Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Hij studeerde in 2019 af bij Windesheim Teachers College en won met zijn scriptie ‘Leerlingen als leraar van hun eigen leren’ de Janusz Korczak scriptieprijs 2019.

Bruno Oldeboom is lerarenopleider en hogeschoolhoofddocent aan hogeschool Windesheim, en is ook promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn promotieonderzoek richt hij zich op de manier waarop Nederlandse lerarenopleidingen aanstaande leraren voorbereiden op de uitdagingen van klassenmanagement. Als hogeschoolhoofddocent houdt hij zich bezig met didactische onderwerpen, zoals klassenmanagement en groepsdynamiek.

Aanmelden

Praat mee op 4 maart! Via onderstaande button kun je je aanmelden.