Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Rol ouders bij studiekeuze: ‘Voer gesprekken en geef niet op als het moeilijk is’

    12 januari 2021
Home / Rol ouders bij studiekeuze-webinar

Windesheim heeft een drietal webinars ontwikkeld, speciaal gericht op (pleeg)ouders en verzorgers met een zoon of dochter die op het punt staat een opleiding te kiezen. Ouders vervullen een sleutelrol tijdens het keuzeproces, zegt decaan Bertien Dechesne.

Docent en decaan Bertien Dechesne is verbonden aan de Van der Capellen-scholengemeenschap in Zwolle. Naast haar docentschap voor het vak Bedrijfseconomie vervult ze twee dagen per week taken als decaan voor havoleerlingen. Vanuit dat perspectief ervaart ze hoe belangrijk ouders zijn bij het studiekeuzeproces van haar Bertien Dechesneleerlingen. Tijdens de coronatijd is die rol misschien nog belangrijker, nu de gangbare voorlichtingsmomenten bij de hogescholen zijn vervangen door online sessies. Ze is blij met het webinar-initiatief van Windesheim gericht op ouders, waar ze zelf ook een bijdrage aan leverde.  

Waarom is het belangrijk om ouders meer te betrekken?
‘Op school kreeg ik een aantal jaar geleden meer inzicht in de foutieve aanname dat er thuis veel over studiekeuze gesproken zou worden door ouders en leerlingen en andersom, dat ouders juist dachten dat die gesprekken vooral op school werden gevoerd. In de praktijk blijkt het gesprek zelf het moeilijkst te realiseren en daarom zijn ouders onmisbaar, want zij staan het dichtstbij. Thuis ontbreekt echter vaak het overzicht en ik merk dat er heel wat ouders zijn die helemaal geen ervaring hebben met het huidige schoolsysteem en de manier waarop de doorstroom naar het vervolgonderwijs plaatsvindt. Ik denk aan ouders met een migrantenachtergrond, de wat oudere ouders of de groep ouders die zelf geen vervolgstudie in het hoger onderwijs heeft gedaan en moeilijk kan uitleggen hoe het is om te studeren aan het hbo. Voor deze groepen is het extra moeilijk om hun begeleidende rol goed te kunnen vervullen. Daarom is het goed dat er meer specifieke aandacht voor ouders komt, zoals deze webinar. Het gezamenlijk kijken naar zo’n webinar kan een mooie aanleiding zijn voor die gesprekken.’ 

Waarom is het voeren van een gesprek over studiekeuze vaak lastig?
‘Kinderen die bijna klaar zijn met de middelbare school staan voor een grote verandering in hun leven. Ze weten niet precies wat er gaat gebeuren, vinden het spannend en daarom praten ze er  vaak niet graag over. De ouders kennen hun eigen kind het beste en zijn dus de aangewezen personen om gesprekken daarover te voeren, ook als dat allemaal een beetje stroef verloopt. Het is soms best moeilijk om met pubers regelmatig over zo’n onderwerp te praten, maar als ouder moet je die pogingen niet opgeven, want de kinderen hebben het nodig. Zij weten heel goed dat de studiekeuze een belangrijk moment in hun leven is.’

Welke vragen hebben ouders? 
‘Voor corona had ik een programma ‘Samen aan zet’ waarbij ik in gesprek ging met ouders en de vraag stelde: Wat heb je nodig? Dan bleek dat ouders veel vragen hebben over de vindbaarheid van de juiste informatie, over perspectieven op de arbeidsmarkt, over hun eigen rol, wat ze zelf kunnen doen, eigenlijk heel divers. Hun vragen staan ook in verband met hun eigen achtergrond. Tijdens zo’n bijeenkomst gingen we onder andere heel gericht zoeken naar informatie, bijvoorbeeld op de website van de keuzegids. Er is een enorme overload aan informatie en veel ouders hebben moeite om daar wegwijs in te worden. ‘Samen aan zet’ is nu door corona lastig te organiseren en dat is heel jammer. Als alternatief geef ik nu twee workshops aan leerlingen die zich daar voor hebben opgegeven.’

Heb je zelf ook ervaring als begeleidende ouder?
‘Ja ik heb vijf kinderen en gemerkt dat ze het allemaal op hun eigen manier aanpakten. Mijn zoon kon niet kiezen tussen Rechten en Geschiedenis en zei dat hij een kwartje op ging gooien om tot een keuze te komen. Dat vond ik wel een beetje schokkend. Mijn dochter richtte zich op een studie met strenge toelatingseisen, waarvoor ze een essay moest schrijven en waar een selectiegesprek bij kwam kijken. Ik vond het verrassend dat die strenge toelating ook zorgde voor extra motivatie om er tussen te komen. Bij het begeleiden van mijn eigen kinderen heb ik vooral gemerkt dat je als ouder veel vragen moet stellen en heel weinig advies geven. Daar waren ze bij mij thuis niet zo van gediend.’ 

Hoe kunnen ouders de studiekeuze van hun kind makkelijker maken?
‘We leven in een veranderende tijd. Kinderen blijven wat langer kind en blijven steeds vaker langer thuis wonen. In mijn tijd betekende gaan studeren bijna altijd dat je op kamers ging en dat de rol van ouders plotseling veel kleiner werd. Dat is aan het veranderen. Ouders hebben steeds langer een stevige invloed op het leven van hun kinderen en zijn dus erg belangrijk. Het in gesprek zijn met je kinderen over hun studiekeuze is erg belangrijk. Ik spoor ouders dan ook aan om overal aan deel te nemen: kijk mee met de online open dag, schrijf je in voor een webinar, stel vragen, ook als je zoon of dochter dat lastig vindt. Ouders zijn in staat om net die vraag te stellen die kinderen wel in hun hoofd hebben maar niet durven te stellen.

Lees meer over de webinars voor ouders en verzorgers over studiekeuze en studeren aan het hbo 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl

Persvragen?

Stel ze aan Jorieke van 't Klooster
Woordvoering

Laatste nieuws

Forest Living
Regenboogvlag

Paarse vrijdag

11 december 2020

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in