Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Verhaal over mensen: rede Windesheimlector Kitty Jurrius

    5 oktober 2020
Home / Verhaal over mensen: rede Windesheimlector Kitty Jurrius

“Dit verhaal gaat over mensen. Over mensen die een zorg- of ondersteuningsvraag (nodig) hebben. Het vormgeven aan zorg en ondersteuning – waarbij het perspectief van de klant als hét vertrekpunt wordt genomen – het blijkt niet gemakkelijk. En het boeit me al sinds de start van mijn loopbaan.” Zo begint Kitty Jurrius woensdag 7 oktober haar lectorale rede. Voorafgaand wordt zij officieel geïnstalleerd als Windesheimlector van het Almeerse lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg.

Hogeschool Windesheim in Almere bestaat alweer 10 jaar. En is ondertussen uitgegroeid tot de spin in het web van verschillende projecten die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, in de stad én in de provincie. Kortom, een echte verbinder in de samenleving. En dit niet alleen door het opleiden van de next generation. Maar ook door onderzoek onder leiding van alle lectoren: zeg maar dé professoren van het hbo. Onderzoek vormde vanaf de start een van de pijlers onder de Almeerse onderwijsinstelling en het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg was er vanaf het prille begin bij. In 2019 nam Kitty Jurrius het stokje over van Lineke Verkooijen en zet zij – met eigen accenten – de ambities van het lectoraat voort. 

Ondersteuning en zorg in bijzondere tijden

Het wordt een bijzondere rede woensdag. Want in lijn met alle coronamaatregelen vindt deze online plaats. Dat is niet anders, maar het lectoraat trekt óók lering uit de pandemie. “Lessen uit de zorg voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) gelden ook voor herstel na corona” of “Veranderd leven door corona – NAH’ers gingen u voor”, zo leest men op internet. En juist op dit terrein heeft de nieuwe lector bij Windesheim haar sporen verdiend. Als associate lector en kartrekker van de onderzoekslijn NAH Zorg op Maat. Want het revalidatietraject voor COVID-19-patiënten is pittig. Zeker na ic-opname. En daar kun je een parallel trekken met het herstelproces én het weer meedoen van NAH’ers. Wat zijn hun ervaringen? En wat zijn hun verhalen over de zorg die zij nodig hadden? Al blijven het, zo de lector in haar rede, ook én zeker voor de zorg onzekere tijden:

“Mijn lectorale rede bevindt zich op het snijvlak van twee tijdperken, waarin we nog niet in de toekomst kunnen kijken hoe alles eruitziet. De ideeën voor dit lectoraat zijn ontstaan in een pre-COVID-19-tijdperk. We zullen ons blijvend moeten aanpassen én ten dienste van de positie van de klant in zorg en welzijn moeten openstellen.”

Zorg en ondersteuning die helpt én niet hindert

Want het perspectief van de klant stond en staat centraal in het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg. De centrale vraag luidt: weten hoe je klantverhalen nu echt vertaalt naar betere zorg op maat? En de lector brengt met haar team verhalen en zienswijzen van zorgklanten in kaart, zowel in woorden als in beelden. En die perspectieven vertalen ze naar zorg en ondersteuning op maat. Een zorg die ontstaat door een samenspel met organisaties, professionals, techniek en de burgers zelf. Kitty Jurrius: “We onderzoeken de wijze waarop klanten hun leven, hun situaties, hun wensen en de zorg beschrijven. Dat leert onderzoekers, professionals, bestuurders en beleidsmakers welke wensen en behoeften zij hebben ten aanzien van het leiden van een goed leven en de wijze waarop zorg en ondersteuning kan worden ingericht. Op zo’n manier dat diezelfde zorg en ondersteuning dat leven niet hinderen. De positie van de klant binnen zorg en welzijn is onze voortdurende zoektocht.”

Onderzoek in Almere: voor én met de regio

Het lectoraat maakt actief deel uit van het kenniscentrum in Almere. In 2020 krijgt het kenniscentrum nog meer structuur in de vorm van zogenaamde Fieldlabs om zo de relatie tussen onderzoek en onderwijs – samen met regiopartners – verder te verdiepen. Sinds kort is Josephine Lappia aangetreden als directeur Kenniscentrum Flevoland voor Maatschappelijke Innovatie om verder vorm te geven aan deze ambities van het kenniscentrum.

Over de lector

Kitty Jurrius is vanaf 2014 aan Windesheim in Almere verbonden als associate lector binnen hetzelfde lectoraat voor het onderzoeksprogramma NAH Zorg op Maat. Kitty Jurrius heeft veel (cliënten)onderzoek gedaan op het gebied van participatie en zorg in onder meer jeugdzorg en zorg voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Ze coördineert de Werkplaats Sociaal Domein Flevoland en het NAH-Kennisnetwerk. Jurrius studeerde onder andere sociaal culturele wetenschappen. Ze promoveerde in de pedagogische wetenschappen (Universiteit Utrecht) op een proefschrift over de participatie van kinderen en jongeren in onderzoek en beleidsvorming.

De rede ‘Toekomst van de klant in Ondersteuning en Zorg’ vindt op woensdag 7 oktober 2020 van 15.00 tot 16.30 uur – geheel coronaproof – deels op Windesheim in Almere en deels online plaats.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl

Persvragen?

Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek

Laatste nieuws

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in