Bouw, detailhandel, horeca en sierteelt: inzichten en best practices in coronatijd
Leren van elkaar in coronatijd. Dat is het doel van onze onderzoekers Julian van den Akker en Daniël Agterhuis. Na de toolkit voor crisismanagement, komen zij nu met het vervolg. Ze brachten knelpunten van vijf getroffen sectoren in beeld én hoe ondernemers hier krachtig mee omgaan. Julian: "Juist ondernemers uit dezelfde sector kunnen elkaar nu verder helpen.”
Waarom deze sectoren?
Daniël: “We zien in de bouw, detailhandel, horeca, logistiek en sierteelt relatief veel familiebedrijven. Daar zit onze expertise. Maar de informatie is natuurlijk voor elke ondernemer bruikbaar, niet alleen voor ondernemende families.”
Wat kunnen ondernemers met jullie inzichten?
Julian: "We willen ondernemers aanknopingspunten geven voor hun eigen situatie. Zo beschrijven we ‘best practices’ per sector die kunnen inspireren. In onze vorige publicatie gaven we de tip om een crisisteam samen te stellen. Dit zijn dan ook prima onderwerpen om te bespreken binnen zo’n team."
Wat is een voorbeeld van een best practice?
Daniël: “Zelf vind ik een initiatief in Dronten sterk. Hier startten winkeliers samen een online platform voor hun klanten. Onder het motto ‘koop lokaal’ steunen ze de ondernemers in de regio. Zakelijk heb je een veel groter bereik, maar daarnaast bundel je zo je krachten. Julian: “Of iemand die menukaarten van horecaondernemers omzet in een slimme online tool. En zo helpt om het bestellen en bezorgen te vereenvoudigen. Dat geeft positieve exposure en tegelijkertijd steun je elkaar binnen je branche. Dat was altijd al belangrijk, maar nu zeker."
Benieuwd naar best practices voor uw sector?
Download de publicatie hier.
Vragen?
Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek