De post-hbo gaf me de handvatten om echt iets te veranderen op school
Pim van Casteren is docent Lichamelijke Opvoeding op een basisschool en volgt de post-hbo Specialist Sportieve en Gezonde School.
“Vanuit de post-hbo heb ik handvatten gekregen om aan de slag te gaan met het thema gezondheid binnen mijn school. En van mijn team heb ik de ruimte gekregen om hier vervolgens ook echt werk van te maken.’’ Als docent lichamelijke opvoeding ziet hij regelmatig hoe belangrijk het is dat kinderen gelijke toegang hebben tot een gezonde leefstijl: “Niet elk kind groeit op in een omgeving waar gezondheid vanzelfsprekend is. Dat beïnvloedt hun welzijn én hun leerproces. Als school willen wij zorgen voor een inclusieve omgeving waarin elk kind de juiste ondersteuning krijgt om een gezonde leefstijl te ontwikkelen.”
Gezondheid als levensstijl
“Tijdens de post-hbo werd me duidelijk dat gezondheid meer is dan alleen goed eten en bewegen. Natuurlijk weet je dat eigenlijk ook wel, maar het is mooi dat er ruimte is voor alle vormen van gezondheid”, vertelt Pim. Binnen de post-hbo wordt gewerkt aan de hand van vier pijlers: signaleren, omgeving, educatie en beleid. Signaleren gaat in op je ziet: wat moet er veranderen? De omgeving moet het ook mogelijk maken om te veranderen.
Het is belangrijk dat nieuwe ideeën niet alleen worden uitgevoerd, maar ook blijvend worden opgenomen in het beleid. Daarnaast moet het onderwerp terugkomen in de educatie: zo komt het in het onderwijs bij de leerlingen terecht. “Deze cyclus is belangrijk. Als er één onderdeel ontbreekt, is het lastig om verandering te realiseren. Je werkt als school aan structurele ondersteuning, passend bij de behoeften van de kinderen en hun omgeving.”
Pim is te spreken over deze aanpak: “Ik heb concrete handvatten en kennis meegekregen die ik direct in de praktijk kan toepassen. Daarnaast is mijn netwerk dankzij de opleiding flink gegroeid. Ik heb rechtstreeks contact met belangrijke instanties zoals de GGD en gemeente Den Haag. Dit sluit goed aan bij onze school: we willen niet alleen intern aan gezondheid werken, maar ook samenwerken met verschillende partners buiten school. Deze brede samenwerking helpt om gezondheid op school op een structurele en effectieve manier te verankeren.’’
Spin in het web
Pim werkt vanaf volgend jaar een halve dag in de week als gezondheidsspecialist binnen zijn school. “Collega’s komen naar me toe om advies en vragen me om mee te denken. Binnen de opleiding heb ik niet alleen zelf kennis opgedaan, maar ook geleerd hoe ik diezelfde kennis overdraag.” Binnen de school verandert er veel nu Pim deze rol opgepakt heeft. Al vóór zijn officiële aanstelling als specialist werkte hij samen met het team aan belangrijke veranderingen. Zoals drie sportmomenten in de week in plaats van de landelijke verplichte twee en een structurele samenwerking met partners uit de wijk.
“Daarnaast zagen we best vaak dat er tijdens de pauzemomenten ongezond eten uit de broodtrommels kwam. Daarom zijn we, vanuit mijn pilot tijdens de post-hbo, gestart met de schoolbrede implementatie van het programma ’LekkerFit!’ rondom het thema ‘voeding’. Volgend schooljaar koppelen we dit aan de introductie van initiatieven zoals De Gezonde Week, de opening van nieuwe waterpunten en deelname aan het Nationaal Schoolontbijt.’’
Stappen die ook bij de kinderen zichtbaar zijn: “Het is mooi om te zien dat kinderen een stukje bewustwording aangaande hun leefstijl krijgen. Ik heb de studie met veel plezier gevolgd en denk dat het kleine jochie dat ik was in groep acht, nu trots op me zou zijn.”
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur