Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik voel me veel zelfverzekerder door mijn opleiding

Mariëlle Pedagogisch Management Kind en Educatie
Banner image

Mariëlle is bijna klaar met de hbo-opleiding Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE) in deeltijd aan Windesheim. Naast haar studie werkt ze als manager bij kindcentrum Pi in Zwolle, waar ze leidinggeeft aan zo’n 25 medewerkers. De combinatie van werken en studeren blijkt voor haar een waardevolle keuze.

Van pedagogisch medewerker naar manager

Mariëlle begon haar loopbaan als pedagogisch medewerker op de groep, met kinderen van nul tot vier jaar. Hoewel ze het werk leuk vond, miste ze na een tijdje de uitdaging. Ze besloot de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (PEP) te volgen. “Tijdens die opleiding dacht ik al: ik wil eigenlijk nog meer. Ik keek naar opleidingen als Social Work en management en liet dat vallen bij mijn directeur.”

Toen er op haar locatie onverwachts een manager uitviel, kreeg Mariëlle de kans om tijdelijk die rol op zich te nemen. “Ik heb eerst een half jaar het werk gedaan om te kijken of het bij me paste. Daarna ben ik gestart met PMKE.” Uiteindelijk is ze doorgegroeid vanuit een tijdelijke rol naar een vaste rol als manager.

Theorie direct toepassen in de praktijk

Omdat Mariëlle al als manager werkte, kon ze de theorie uit de opleiding direct verbinden met haar dagelijkse praktijk. “Eerst deed ik mijn werk gewoon zonder reden. Nu merk ik dat er gedachten achter zitten en dat ik bewuster bezig ben. Dat geeft inzicht en maakt me zelfverzekerder.” Ook de opdrachten sloten goed aan. “Bij een project moest ik een verandering doorvoeren in de organisatie. Toen kwam ik erachter dat je dat nooit alleen kunt doen, maar dat je personeel én ouders moet meenemen. Dat was echt een eyeopener.”

Een belangrijk onderdeel van de opleiding was het ontwikkelen van haar eigen visie. “In het begin deed ik eigenlijk gewoon wat er van me verwacht werd. Dankzij de opleiding ben ik veel meer gaan nadenken over wat ík belangrijk vind in mijn werk en hoe we dingen anders of beter kunnen doen.”

Studeren naast een drukke baan

Mariëlle werkt drie dagen van tien uur, volgt één dag per week les op Windesheim en gebruikt de vrijdag voor zelfstudie. “Dat is prima te combineren. De lessen en opdrachten zijn goed te plannen en alles staat overzichtelijk in Brightspace, een digitaal leerplatform. Ik had er geen stress van, het was goed te doen. Ook mijn sociale leven kon ik er goed naast houden. Bij PMKE werk je een half jaar aan één module met maximaal drie opdrachten. Dat gaf veel rust.”

Begeleiding

Over de begeleiding bij Windesheim is Mariëlle positief. “Elke twee weken heb je een leerteam. Daar wordt echt gekeken naar wat jij nodig hebt als student. Ook de lessen sluiten aan bij je praktijk en er wordt met je meegedacht over je opdrachten. Dat vond ik heel fijn.”

Flexibele toetsing

De toetsing bij PMKE bestaat meestal uit verslagen, maar studenten kunnen daarin eigen keuzes maken. “Je kunt bijvoorbeeld een portfolio schrijven, maar ik koos meestal voor de vaste toetsopdrachten van school, omdat die heel duidelijk zijn. Wel heb ik extra filmpjes en interviews toegevoegd. Dat kan gewoon. Er is veel vrijheid.” Sommige studenten pakken dat heel creatief aan. “Ik hoorde laatst dat iemand zelfs een theaterstuk had gemaakt als toets. Dat laat zien dat er echt ruimte is om je eigen manier te kiezen.”

Meer zelfvertrouwen

De opleiding heeft haar niet alleen inhoudelijke kennis gebracht, maar ook persoonlijke groei. “Toen ik begon, vond ik het spannend om medewerkers aan te spreken in mijn rol als manager. Door de theorie en praktijkervaring kan ik zaken nu veel beter onderbouwen. Ik voel me echt zelfverzekerder.” Voor de toekomst heeft ze een duidelijke ambitie: “Ik zou heel graag zelf een kinderdagverblijf willen starten. Dat lijkt me prachtig om te doen.”

Mariëlle zou de opleiding aanraden aan anderen: “Als je van leidinggeven houdt, met kinderen en ouders wilt werken en goed met collega’s kunt omgaan, dan is dit echt een perfecte opleiding. Je leert veel over jezelf én over hoe je een organisatie beter kunt maken voor kinderen, ouders en medewerkers. Dus ik zou zeggen: gewoon doen.”

Neem contact met ons op