Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik voel me nu echt deskundig in mijn werk

Marian Ad Pedagogisch Educatief Professional
Banner image

Marian Leijenhorst (45) volgt de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional in deeltijd aan hogeschool Windesheim in Almere. Ze werkt op een peuterspeelzaal in Laren met kinderen van twee tot vier jaar. 

Toen Marian zich een aantal jaar geleden liet omscholen, verruilde ze de paardenbranche voor de kinderopvang. Ze begon met MBO 3, vervolgde haar leerweg met MBO 4 en behaalde haar VVE-certificaat. Toch bleef het gevoel dat er iets ontbrak. “Ik dacht dat ik al verdieping zou vinden bij niveau 4, maar die kwam pas echt bij het hbo”, vertelt ze. Inmiddels is ze bijna klaar met haar tweede jaar van de Ad-opleiding Pedagogisch Educatief Professional en voelt ze zich steviger dan ooit in haar vak.

Zelfverzekerd en zichtbaar

Hoewel ze de stap naar het hbo spannend vond, is Marian nu overtuigd van wat het haar gebracht heeft. “Ik ben 45, je weet niet wat je te wachten staat, en je moet weer naar school. Maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb.” Haar eerste opdracht werd meteen beoordeeld met een uitmuntend. “Dat gaf me zoveel vertrouwen. Ik wist niet dat ik zo streberig was, maar nu is het bijna een sport geworden.”

Praktijkgericht leren

Wat Marian leert, past ze direct toe in haar werk. Een voorbeeld is het gebruik van ontwikkelverhalen. “In plaats van een lijst met vinkjes schrijf je op een liefdevolle manier wat je observeert bij een kind. Ook als je iets moeilijks moet bespreken met ouders. Het is duidelijk én warm.” Ze ziet dat collega’s nieuwsgierig zijn naar haar aanpak. “Een collega vond het prachtig. We oefenen nu samen met het schrijven van die verhalen. En ik voel me zekerder. Ik kan onderbouwen waarom ik iets doe, en dat merkt mijn omgeving.”

Toetsing

‘’De manier van toetsen tijdens de opleiding is gevarieerd en sluit goed aan op de praktijk’’, vertelt Marian. ‘’Soms geef je een presentatie aan je docent, gevolgd door verdiepende vragen die je mondeling beantwoordt. Andere keren werk je een schriftelijke opdracht uit, zoals een compleet werkplan voor een kind. Gedurende de opleiding voer je ook Comakerchips uit: praktijkgerichte onderzoeken waarbij je aan de slag gaat met een vraagstuk op je werkplek.’’

Begeleiding

De opleiding combineren met werk en privéleven vraagt om goede planning. Marian werkt parttime en heeft twee kinderen. “Ik plan vaste momenten in de week in. Je moet het bijhouden, anders raak je achter.” Elke periode levert ze meerdere werkstukken in. “Het is intensief, maar goed te doen met structuur.” Over de begeleiding op Windesheim is ze positief. “De docenten weten wie je bent. Je voelt je gezien. En als je een mail stuurt, krijg je vaak nog in het weekend antwoord. Dat is heel prettig.”

Samenwerken rond het kind

Ook het bredere perspectief van de opleiding spreekt haar aan. “Je leert dat er om elk kind een netwerk van mensen staat: ouders, basisschool, logopedist. Je werkt nooit alleen.” Ze begrijpt nu beter hoe belangrijk een goede overdracht is naar het basisonderwijs. “We hebben daar in de opleiding veel aandacht aan besteed. Je kijkt verder dan je eigen groepje kinderen en leert hoe samenwerking bijdraagt aan een sterke start.”

Meer plezier en perspectief

Ze merkt dagelijks hoeveel de opleiding haar werk beïnvloedt. “Voorheen vulde je een observatielijst in en ging je door. Nu leer je op verschillende manieren kijken naar kinderen. Je leert observeren, analyseren en onderbouwen.” Die kennis is extra waardevol in haar werk, waar kinderen soms te maken hebben met taalachterstanden. “Je leert signalen herkennen. Waar eerder gedacht werd: ‘dat komt wel’, weet ik nu dat er juist tijdig actie nodig is.”

Wat haar werk zo leuk maakt? “De ontwikkeling van de kinderen. Je hebt ze twee jaar op de groep en dan gaan ze naar school. Ze weten hoe een kring werkt, kunnen hun jas aandoen, hun tasje pakken. Je ziet hoe zelfstandig ze worden. Dat is prachtig.” Tegelijkertijd kijkt ze ook vooruit. “Ik vind dit werk fantastisch, maar ik wil mezelf blijven uitdagen en verder ontwikkelen. Deze opleiding geeft me de papieren en het perspectief om door te groeien. Bijvoorbeeld als pedagogisch coach.”

Neem contact met ons op