Ik zag leerlingen groeien in hun ontwikkeling en het leek me gaaf om hieraan bij te dragen
‘Vijf jaar geleden volgde ik de opleiding SPH. Tijdens een stage op de afdeling Praktijkonderwijs van het CSG Het Streek College vroegen collega’s of ik mezelf ook als docent zag in de toekomst. Blijkbaar zagen zij het wel voor zich. Ikzelf ook, maar dat had iets meer tijd nodig.’
'Ik wilde dat ook kunnen'
‘Ik vond de onderwijswereld enorm interessant. Op het praktijkonderwijs hebben leerlingen meer individuele begeleiding nodig dan gemiddeld. Ik zag hoe mijn collega's in elke les bezig waren om ervoor te zorgen dat de leerlingen zich veilig voelden. Er was veel aandacht voor het groepsproces, maar ook oog voor het individu. Ik zag de pedagogische kwaliteiten van mijn collega's en wat de uitwerking was op leerlingen. Ik wilde dat ook kunnen! Ik nam soms lessen over en genoot daar enorm van. Ik zag leerlingen zich ontwikkelen en vond het gaaf om hieraan te mogen bijdragen. Er gebeurt zoveel in een groep, op de afdeling, in een team. Het onderwijs is nooit saai en dat maakte het toen (en nog steeds) heel aantrekkelijk voor mij.’
Kopopleiding en zij-instroom
‘Na mijn studie SPH koos ik ervoor om de eenjarige kopopleiding Docent Omgangskunde te volgen. Dit was voor mij de snelste manier om aan de slag te gaan in het onderwijs. Ik wilde graag zo snel mogelijk beginnen! Toen ik een jaar binnen het onderwijs had gewerkt, merkte ik dat ik graag meer inhoudelijke kennis wilde over een specifiek vak. Ik gaf op dat moment verschillende vakken en ik was taalcoach voor leerlingen die moeite hadden met Nederlands. Ik merkte echter dat ik vaak handelde vanuit mijn gevoel en creativiteit en ik miste daarin het stukje kennis waarmee ik mijn handelen kon onderbouwen. Ook tijdens de les Nederlands die ik gaf, merkte ik dat ik meer kennis nodig had om mijn lessen te laten aansluiten bij het niveau van de leerlingen. Ik besloot om te starten met de opleiding Docent Nederlands. De zij-instroomroute was erg aantrekkelijk voor mij, omdat ik op deze manier alleen de vakken hoefde te volgen die mij op het gebied van Nederlands vakinhoudelijk sterker zouden maken. Zo had ik geen overlap met het lesprogramma van mijn vorige opleidingen en kon ik deze opleiding binnen twee jaar afronden. En dat is ook gebeurd!’
Zekerheid en enthousiasme
‘Ik heb inmiddels met veel plezier op verschillende scholen stagegelopen en gewerkt. Al ben ik nu weer terug bij het CSG het Streek College, waar ze mij nog kenden van mijn SPH-stage. Ik heb altijd een kort lijntje gehouden met het Praktijkonderwijs en was erg blij dat ik hier aan het werk kon! Nu ik mijn opleiding heb afgerond geef ik met meer zekerheid en enthousiasme Nederlands. Ik kan uitleggen aan collega's waarom ik doe wat ik doe en durf mezelf expert te noemen op het gebied van Nederlands. Ook houd ik me momenteel bezig met het schoolbrede taalbeleid. Op zo'n moment pak ik mijn boeken er weer eens bij, wat maakt dat ik blijf leren. Met mijn diploma op zak, mag ik ook lesgeven op het vmbo. Een nieuwe uitdaging, die mijn werk nog afwisselender maakt.’
De toekomst
‘Ik hoop dat ik over een paar jaar een prachtige Nederlands leerlijn heb neergezet in samenwerking met collega's, waardoor we als team met zekerheid en plezier de lessen Nederlands verzorgen. Natuurlijk heeft dit als doel om leerlingen sterker te maken in Nederlands. Dit bereiken we samen door goede, leuke en humoristische lessen aan te bieden! Het lijkt me tof om mijn collega's hierin te begeleiden, vanuit de kennis die ik nu heb. Als mijn collega's en leerlingen net zo enthousiast worden van het vak Nederlands als ik en dit uitstralen, dan ben ik tevreden! Verder verwacht ik dat ik over 3 -5 jaar nog lekker aan het lesgeven ben, dus in die zin hoeft er niet veel te veranderen.’
Tips
Wil jij ook werken in het onderwijs, maar weet je niet waar je moet beginnen? Esther heeft nog een aantal tips voor je:
‘Om erachter te komen of het onderwijs iets voor je is, moet je het zelf gezien hebben. Als ik niet bij een school was gaan stagelopen, was ik geen docent geworden dus:
- Plan meeloopdagen bij verschillende types onderwijs om te kijken of je er net zo blij van wordt als ik!
- Ga in gesprek met docenten. De docenten die ik ken vertellen graag over hun job!
- Informeer bij opleidingen welke routes er zijn die aansluiten bij jouw situatie. Voor mij was het een opluchting toen ik hoorde dat ik de opleiding binnen 2 jaar kon halen.'