Bij Windesheim leerden we niet alleen de theorie, maar gingen we het meteen doen
Broshuis, een trailerfabrikant uit Kampen, wilde dat medewerkers op een praktische manier leerden werken met Lean. Een manier om processen slimmer en efficiënter te maken. 22 medewerkers volgden een speciaal op maat gemaakt traject. Een groep volgde de Lean Orange Belt en de andere groep volgde de Lean Green Belt. De trainingen vonden plaats bij Broshuis zelf en sloten direct aan op hun dagelijkse werk. Jeanine Schaapman, Continuous Improvement Manager bij de organisatie, vertelt over het traject.
“Continu verbeteren is één van onze kernwaarden. We willen het elke dag weer een stapje beter doen. Qua veiligheid, qua manier van werken. Eigenlijk op elk vlak.”
Praktijk als uitgangspunt
Het doel van het traject was helder: Lean moest niet alleen theoretisch blijven, maar daadwerkelijk iets op gang brengen binnen de organisatie. “Ik heb liever dat iemand zijn hele proces of afdeling inricht naar een nieuwe flow, dan dat iemand een papiertje heeft om te laten zien dat hij het kan, maar er vervolgens niks mee doet”, zegt Jeanine. Die wens voor een praktische benadering was een belangrijke reden om met Windesheim samen te werken. “Bij Windesheim was dat praktijkdeel heel groot en werd dat vanaf cursusdag één al toegepast. Daar hebben we echt op geselecteerd.” Deelnemers kregen bijvoorbeeld de opdracht om op hun eigen werkplek verspilling vast te leggen, de zogenaamde ‘Lean Safari’. Zo ontstond al snel een directe koppeling tussen de theorie en de dagelijkse praktijk.
Twee trajecten: Orange en Green Belt
Broshuis koos ervoor om twee parallelle trajecten aan te bieden. Twaalf medewerkers volgden de Orange Belt, tien anderen de Green Belt. De Orange Belt richtte zich op medewerkers die vooral praktisch aan de slag gingen. “Bij de Orange Belt hebben we ook echt geselecteerd op mensen waarvan we denken: de praktische uitvoering is heel belangrijk.”
De Green Belt had een wat meer theoretisch karakter, inclusief een examen met meerkeuzevragen. Elke deelnemer werkte aan een eigen praktijkproject. “Iedereen mocht zijn eigen project kiezen. We hebben bewust vooraf geen projecten geselecteerd, omdat we wilden dat het vanuit de medewerker zelf kwam.”
Voorbeelden van projecten zijn het verkorten van de doorlooptijd van het afkeurproces, het verbeteren van het two-bin-voorraadsysteem en het efficiënter opslaan van assen in de fabriek. “Dat is nu deels in bestelling. Dus het gaat niet zo snel als de groep zelf misschien zou willen, maar het loopt wel. Gelukkig maar.”
Begeleiding
De begeleiding vanuit Windesheim werd als zeer prettig ervaren. “Iedereen was heel enthousiast over de trainer. Hij gaf goede praktijkvoorbeelden en had goed door hoe het binnen Broshuis werkte”, aldus Jeanine. “Na elke trainingsdag kregen de deelnemers een mail met het materiaal en de opdracht nogmaals uitgelegd. Alles was toegankelijk en duidelijk.” Ook werd een terugkomdag georganiseerd waarin de trainer bij het bedrijf langskwam voor individuele begeleiding. “Iedereen kreeg een half uurtje: hoe gaat het met je project, wat kunnen we doen?”
Eerste resultaten zichtbaar
Hoewel sommige projecten meer tijd nodig hebben om volledig doorgevoerd te worden, zijn de eerste resultaten zichtbaar. Zo wordt een nieuw opslagmiddel getest voor assen, waardoor de opslagruimte wordt gehalveerd en logistieke bewegingen worden verminderd. De reacties van deelnemers verschillen. “Voor sommigen is echt een wereld opengegaan”, zegt Jeanine. “Er zijn anderen die het lastig vinden om het in hun dagelijkse werkzaamheden toe te passen. Continu verbeteren voelt dan nog als iets extra’s, terwijl we juist willen dat het onderdeel van het dagelijkse werk wordt.”
Evaluatie en vervolg
Broshuis kijkt positief terug op het traject en denkt al na over een vervolg. “Er zijn werknemers die het graag willen volgen, maar die de vorige keer geen plek hadden. Dus we zijn voornemens om nog een keer zoiets te doen.” Ook over de samenwerking is Jeanine enthousiast. “We vonden de prijs-kwaliteitverhouding goed. Alles was duidelijk: wat is inbegrepen, wat kun je verwachten. En het contact was prettig en laagdrempelig.”
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur