Het LivingLab Goed Leven: innovatief onderwijs met maatschappelijke impact
Goede dingen vinden hun oorsprong vaak op niet voor hand liggende locaties. Zo werd in de winter van 2015 bij de bakker in Kampen de eerste basis gelegd voor wat later het LivingLab Goed Leven zou gaan heten. De opleiding Toegepaste Gerontologie werkt op dat moment aan een nieuw opleidingsprofiel waarin co-creatie een centrale competentie wordt voor studenten. Co-creatie verwijst naar een samenwerkingsproces gebaseerd op gelijkwaardigheid en gedeeld eigenaarschap. Onder het mom ‘theach what you preach’ kiest de opleiding voor een radicale aanpak waarin het onderwijs van jaar twee zich verplaatst van de standaardleslokalen op de campus naar het hart van de samenleving. Studenten en oudere inwoners van de wijk vormen teams die samen op zoek gaan naar Goed Leven. De keuze voor Goed Leven als leidend thema blijkt een schot in de roos. Het is geen term van professionals, maar van ons allemaal, van mens tot mens. Het raakt iedereen.
Wijkmanager: "Ik heb best veel met onderwijs, en ik vond het indrukwekkend met hoeveel zorg en aandacht van de docenten het concept van het LivingLab gestalte heeft gekregen, En de mooie momenten die dat de wijk heeft opgeleverd zijn onbetaalbaar."
LivingLab-teams bestaan uit maximaal 4 studenten en evenzoveel ouderen. Het intergenerationele aspect is een krachtig element. In het LivingLab leren studenten een nieuwe methodiek in te zetten die gebaseerd is op design thinking. Doel van de toepassing van deze methode is om samen met ouderen leeftijdsvriendelijke producten en diensten te ontwerpen. Dat gaat gepaard met veel creativiteit en visuele technieken die mensen uitdagen het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Juist daarin schuilt vaak de kiem voer echte verandering en innovatie. In het LivingLab vormen co-creatie, gelijkwaardigheid en betrokkenheid, centrale uitgangspunten van deze samenwerking.
Zeven jaar LivingLab
In de periode 2014-2022 hebben er diverse LivingLabs gedraaid in Zwolle en omgeving. Ruim 150 studenten en evenzoveel ouderen hebben samengewerkt aan waardevolle producten met maatschappelijke impact. Zo is er in Herxen een wandelpad naar de IJssel gerealiseerd toen bleek hoe waardevol de directe toegang tot de rivier is voor Goed Leven. Een heel ander voorbeeld is het ontwerp van een interactief spel dat uitnodigt om het gesprek over ouder worden aan te gaan.
Bovenstaand artikel is een verkorte weergaven van een publicatie over zeven jaar LivingLab.