Werkplekcoaches bouwen aan samenwerking opleiding, student en bedrijf
Gerard Boschman en Gea Hutten zijn sinds september 2021 werkplekcoaches bij de deeltijdopleidingen Technische Bedrijfskunde (4-jarige bacheloropleiding en 2-jarige Associate degree) en Logistiek (2-jarige Associate degree). Ze bezoeken in hun rol de bedrijven waar de eerstejaarsstudenten van de deeltijdopleidingen werken. ''We streven naar een uitwisseling van kennis vanuit het werkveld én vanuit Windesheim.''
Een goede samenwerking tussen de opleiding, de student én het bedrijf waar deze werkt, draagt bij aan het studiesucces en leidt tot een beter rendement voor de organisatie. Starten met de deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde of Logistiek betekent voor de student, maar ook voor de begeleider op de werkplek, het begin van een nieuwe periode. Het is een volgende stap in de loopbaanontwikkeling waarin werkplekleren centraal staat. Daarmee is de studie een route die de student samen met de werkplekbegeleider aflegt.
Voor studenten is het fijn dat alle medewerking wordt verleend, maar ook dat de werkplekbegeleider weet wat de studie inhoudt en wat er wordt verwacht. Daarin ligt een belangrijke rol voor de werkplekcoaches van Windesheim: zij brengen het gesprek hierover op gang en geven de student én de begeleider op de werkvloer tips en adviezen.
Meedenken en stimuleren
In september 2021 zijn Gerard Boschman en Gea begonnen met het bezoeken van de bedrijven waar de eerstejaarsstudenten van de deeltijdopleidingen Logistiek en Technische Bedrijfskunde werken. “Wij zijn in gesprek gegaan met de werkplekbegeleider en de student. Wat voor bedrijf is het, wat doen ze, waar zijn ze goed in, wat is belangrijk voor ze en wat zijn de verwachtingen t.a.v. de studie? Diezelfde vraag stellen we ook aan de student. Daarnaast vertellen wij onze visie vanuit Windesheim.”
''Wij stimuleren de werkplekbegeleiders om mee te denken''
De kennis die de student opdoet binnen de opleiding, passen zij toe in het bedrijf waar zij werken. Dat gebeurt aan de hand van een beroepsproduct. Samen met de werkplekbegeleider wordt een (onderzoeks)opdracht geformuleerd op basis van de leeruitkomsten: een vraagstuk dat interessant is voor het bedrijf. Gea: “Wij stimuleren de werkplekbegeleiders om hierin mee te denken. Welk vraagstuk ligt misschien al een tijdje ‘op de plank’? Voorbeelden van beroepsproducten zijn: advies omtrent een procesverbetering, een onderzoek naar kwaliteit of ontwerp van een onderhoudsplan. Een onderzoek waar het bedrijf profijt van heeft en waarover de student gemotiveerd is om mee aan de slag te gaan; een tastbaar probleem. Een win-win situatie.”
Meer halen uit de samenwerking
De opleidingen Technische Bedrijfskunde en Logistiek willen op termijn meer halen uit de samenwerking met de bedrijven. Gea: “Daarvoor willen wij graag een nog beter beeld krijgen van de behoeftes van de studenten en de bedrijven. Aan welke specifieke competenties is behoefte? Wat is belangrijk? Hoe kunnen we met zijn allen bijdragen aan een effectieve leeromgeving op de werkplek?”
Om de behoeftes van het bedrijfsleven te inventariseren is een enquête opgesteld en verstuurd naar de werkplekbegeleiders. Hieruit is onder meer gebleken dat de bedrijven nieuwsgierig zijn naar wat de relatie Windesheim-Bedrijfsleven hen kan brengen. De betrokkenheid van de werkplekcoaches en het hebben van een vast aanspreekpunt wordt gewaardeerd. Ook organiseerden Gea en haar collega een interactieve bijeenkomst voor de werkplekbegeleiders, gericht op kennismaking en uitwisseling van ervaringen.
Gea: “Ad-opleidingen zijn volop in ontwikkeling. Deze ontwikkeling richt zich vooral op een duidelijker beroepsprofilering die aansluit bij een branche, denk aan procesverbeteraar, duurzaamheidsadviseur, logistiek specialist. Samen met de diverse bedrijven willen we onderzoeken aan welke profilering en persoonlijke leerroutes behoefte is. Hierbij is het voor Windesheim niet noodzakelijk om altijd een gehele opleiding te laten volgen. Uiteindelijk streven we naar een continue verbinding tussen bedrijven-studenten-opleiding en een uitwisseling van kennis vanuit het werkveld én vanuit Windesheim.”