Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Doen en Meten Volwassenen

  •   Bewegen, gezondheid en welzijn
  •   1 januari 2021 - 31 januari 2021

Het doel van het project was om valide meetinstrumenten te selecteren voor psychomotorisch therapeuten waarmee ze het beloop van de behandeling kunnen volgen, het behandelresultaat vast kunnen stellen en dit bespreekbaar kunnen maken met de betrokken patiënt.

Naslagwerk Doen en Meten

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden om de indicatiestelling en evaluatie van psychomotorische behandeling te verbeteren?

Deze zomer is een publicatie verschenen met een beschrijving van mogelijke uitkomsten en de vragenlijsten die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Deze publicatie 'Doen en Meten. Overzicht vragenlijsten psychomotorische therapie'  is geschreven door Janet Moeijes, Albertine de Haan, Lieselot van Mierlo en Mia Scheffers.

Het naslagwerk is een uitkomst van het tweejarige RAAK-publiek project 'Doen en Meten', waarin is samengewerkt met een groot aantal therapeuten, patiënten, Mind, het platform van cliënten binnen de GGZ en de NVPMT. Het pakket aan vragenlijsten is in een digitaal portal getest door een grote groep zelfstandig werkende PMT-ers en PMT-ers binnen Lentis en het UCP Groningen. De uitkomsten van de vragenlijsten en, waar aanwezig, ook vergelijkingsscores, kunnen ook als een basis dienen voor ‘Shared Decision Making’ het proces waarbij je samen met de patiënt keuzes maakt over het verloop en inhoud van de behandeling.

Het naslagwerk kost € 10,00 en kan besteld worden door een email te sturen naar kenniscentrumbe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Keynote lezing congres 'Doen en Meten'

Op 21 januari 2021 vond op hogeschool Windesheim het congres ‘Doen en Meten’ plaats in het kader van het RAAK-publiek project ‘Doen en Meten’. Het doel van het project was om valide meetinstrumenten te selecteren voor psychomotorisch therapeuten waarmee ze het beloop van de behandeling kunnen volgen, het behandelresultaat vast kunnen stellen en dit bespreekbaar kunnen maken met de betrokken patiënt. Hierdoor kan ook de samenwerking met de patiënt versterkt worden. De keynote-lezing van het congres werd verzorgd door Prof. dr. Sandra Beurskens, in samenwerking met Albertine de Haan MA.

De keynote-lezing is nu terug te zien in de video op deze pagina. In de keynote-lezing gaat Sandra Beurskens in op het belang van het gebruik van Patient Reported Outcome Measures (PROMs) als meetinstrument in de zorg. Dit zijn vragenlijsten die door de patiënt zelf ingevuld worden. Ook deelt zij haar kennis over het stellen van doelen in samenspraak met de patiënt. Verder deelt Albertine de Haan, onderzoeker van het project ‘Doen en Meten’, op welke manier de PROMs voor het gebruik in de psychomotorische therapie geselecteerd zijn en welke PROMs uiteindelijk gekozen zijn om te gaan gebruiken bij volwassenen die psychomotorische therapie volgen. Daarna beantwoordt Marlies Rekkers vragen die online door de deelnemers van het congres gesteld worden. Marlies is GZ-psycholoog, psychomotorisch therapeut en onderzoeker en gebruikt al langere tijd PROMs en het samen beslissen in haar praktijk voor psychomotorische therapie.

Bekijk de keynote-lezing Doen en Meten(opent in nieuw tabblad)

Meer weten? 

Neem contact op met: Mia Scheffers, associate lectorBewegen, Gezondheid en Welzijn
 wj.scheffers@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)