Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Je ontwerpt gebouwen, maar hoe en met wat?

Lisanne Kalée eerstejaars, Bouwkunde
Banner image

Mijn naam is Lisanne Kalée, ik ben 22 jaar en studeer Bouwkunde. Ik zit in het eerste jaar en heb als vooropleiding Middenkader Engineering op het ROC gestudeerd. Ik heb gekozen voor Bouwkunde omdat ik graag creatief bezig ben. Verder vind ik de techniek, historie en de denk/ontwerpwijze achter een gebouw erg interessant.

Vooraf had ik geen idee wat de opleiding inhield. Je ontwerpt gebouwen, maar hoe en met wat? Tijdens de open dag werd ik enthousiast door hoe de studenten spraken over de opleiding en ik kreeg meteen een duidelijker beeld van de studie. Inmiddels weet ik dat je niet alleen een gebouw leert tekenen. Je leert ook hoe je deze correct met de hand schetst en digitaal tekent, hoe je het ontwerp presenteert, alles berekent en je leert over de geschiedenis van bouwmethodes, technieken en stijlen. Al met al super divers en veel meer dan alleen een gebouw ontwerpen!

Leren aan de hand van opdrachten

In de eerste twee jaar leer je voornamelijk aan de hand van opdrachten. Je krijgt elk semester een project en alle lessen die je volgt ondersteunen dit project. Ook de toetsing per vak is verschillend. Voor sommige vakken heb je meerdere kleine opdrachten verdeeld over de periode, één eindopdracht of een toets. Het project sluit je meestal af met een verslag en presentatie. In het tweede en derde jaar heb je Comakerships (projecten in de praktijk), stages en minors. Het leukste project tot nu toe? We hebben ons eigen huis en een zelfontworpen woning met Archicad (software) in 3D ontworpen en een maquette (miniatuurversie) van het project gemaakt. Het was echt super gaaf om vanuit niks iets volledig uit te werken. Je bent dus zowel creatief als technisch bezig en leert verschillende functies binnen een project aan te nemen. Ook heb ik voor een verslag foto’s gemaakt van de spouwmuur en buitenschil van een gebouw op een bouwplaats. Dit deed ik vanaf 5 hoog op stijgers. Ik vond dit een enorm leuke ervaring en echt mega spannend omdat ik hoogtevrees heb!

Binnen 1 jaar kun je al berekenen of een project realistisch is

De studiedruk ligt vrij hoog en ik ben als perfectionist best veel tijd kwijt aan huiswerk. Ik denk dat dit wel per student verschilt. Tijdens de open dagen wordt wel benadrukt dat je over het algeheel veel tijd kwijt bent aan de studie. Je gaat ook snel door de stof heen, dus waar je aan het begin van het jaar geen idee had waar en hoe je moest beginnen, heb je in het tweede semester al je eigen gebouw ontworpen. Tegen het einde van het jaar kan je al berekenen of het project realistisch is en aan alle eisen voldoet. Het is pittig, maar enorm leuk! Ik heb wel een bijbaan, maar die heb ik op een iets lager pitje gezet zodat ik genoeg tijd heb voor huiswerk. Daarnaast heb ik ook veel hobby’s. Doordat ik zoveel dingen doe, merk ik dat ik eigenlijk voor alles iets heb moeten inleveren om de studie goed te kunnen volgen. Maar ik vind het merendeel van de opdrachten leuk en interessant, waardoor ik het niet erg vind dat ik er veel tijd aan kwijt bent. Het is uiteindelijk aan jezelf hoeveel tijd je in school wilt stoppen.

Wennen aan het hoge tempo

Ik krijg veel technische vakken, een semester Nederlands en Engels en creatievere vakken zoals handtekenen en communiceren met beeld. Tot nu toe vind ik handtekenen, BIM en architectuurgeschiedenis het leukst. Je kan bij de eerste twee vakken je creativiteit kwijt en bij architectuurgeschiedenis leer je kenmerkende elementen van een bepaalde stijl herkennen. Ik denk dat ik en mijn klas met bouwfysica 2 en bouwtechniek 3 het meeste moeite hebben. Dit zijn lastige vakken want er word veel kennis gevraagd en je moet zelf veel onderzoek doen.

Nadat ik klaar was met mijn vorige studie moest ik wel even wennen aan het hogere tempo van Bouwkunde. Ook de verslagen op het hbo zijn van iets hoger niveau dan op het mbo, maar over het algemeen vind ik het goed bij te houden. Ik moest er wel even inkomen dat er meer eigen initiatief wordt gevraagd. Waar op het mbo vaak werd gekeken naar het niveau van de klas, is het nu je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je bij blijft. Ik moet hierbij wel zeggen dat de docenten je graag extra hulp geven als je dit zelf en tijdig aangeeft.

Eigen schets van Lisanne