C in de avond

Floor van Renssen

‘Promovenda voor de klas’

Floor studeerde Nederlands en deed promotieonderzoek. Al tijdens dit onderzoek ging ze bij Windesheim werken want de praktijk trok haar.

Floor werkt met veel plezier als docent aan de Lerarenopleiding Nederlands.

Dat nooit

Floor van Renssen

‘Ik ben begonnen op de Pabo. Dat was een kleine schok: het verschil tussen Nederlandse Letterkunde op de Universiteit en Nederlands op de Pabo. Na een jaar ben ik overgestapt naar de Lerarenopleiding VO Nederlands. Dat paste beter bij me.’ Ze wilde nooit docent worden. ‘Mijn moeder was het en was altijd aan het nakijken. Dat nooit, dacht ik. Maar dit is het nu helemaal!’ Ze geniet van de dynamiek en de gesprekken in de lessen. De studenten zien groeien. ‘We hebben de leukste studenten die er zijn; ze willen zelf ook leraar worden.’

Praktijkgericht onderzoek

De praktijkgerichtheid van de opleiding bevalt haar goed. Daarnaast begeleidt ze praktijkgericht onderzoek. Floor werkt ook als docent/onderzoeker binnen een kenniskring. ‘Daar kan ik veel van mijn onderzoekservaring in kwijt. Juist in het speelveld tussen theorie en werkveld gebeurt veel.’ Eén dag per week werkt ze binnen het Kenniscentrum Bewegen & Educatie en is ze vooral bezig met leesonderwijs. ‘Hoe houd je dat aansprekend en uitdagend – een grote uitdaging met alle elektronische gadgets tegenwoordig.

Maatschappelijk relevant

Binnen de hogeschool werkt ze in verschillende teams en verbanden samen. ‘Van het docententeam binnen de Vakgroep Nederlands tot de leden van de kenniskring. Daarnaast heb ik intervisie met collega’s over het begeleiden van onderzoek. Dat houdt het voor mij interessant en afwisselend.’ Haar werk geeft haar veel voldoening. ‘Ik ben in 2011 gepromoveerd. Tijdens dat onderzoek dacht ik wel eens ‘Hoe nuttig ben ik voor de maatschappij?’. Nu, met het onderzoek naar leesonderwijs, kan ik écht bijdragen. En ik help studenten om goede docenten van de toekomst te worden; wat is er mooier dan dat?’

Coaching

‘Het hbo biedt je veel kansen voor verdieping en ontwikkeling van jezelf, als je daarin een beetje ondernemend bent.’ Een kanttekening: ze vindt de werkdruk hoog. ‘Vooral de eerste jaren als docent zijn zwaar. Intrinsieke motivatie is dan heel belangrijk. Je kunt wel begeleiding krijgen, zo heb ik zelf coaching gehad.’ Wat het weer heel prettig maakt, is de werksfeer. En wat ik al zei, ik geniet ook erg van mijn studenten.’

Lees meer over de lerarenopleiding Nederlands.