Oud-student aan het woord

Jeroen Kolbe, oud-student Master Learning & Innovation: ‘Ik kan nu veel authentieker onderwijsinnovaties opstarten en procesmatig begeleiden.’

Een relevante opleiding

“In 2010 werd ik gevraagd om de portefeuille onderwijsinnovaties over te nemen op mijn basisschool, waar we bezig zijn met de invoering van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Ik voelde me onzeker en wilde alleen die portefeuille als ik een relevantie opleiding kon volgen. Na een bezoek aan een voorlichtingsronde van de Master Learning & Innovation op Windesheim was ik overtuigd.

Meer dan alleen theoretische onderbouwing van innovaties

De Master Learning & Innovation bood mij veel meer dan de theoretische onderbouwing voor innovaties. Vooral het ‘weer’ leren reflecteren met kanjers van docenten en medestudenten vanuit allerlei onderwijssectoren, liet me de theorie op het gebied van onderzoek, ontwerpen en veranderen verbinden aan mijzelf als persoon. Ik werd gedwongen na te denken over mijn waarden, overtuigingen en drijfveren omtrent onderwijs. In de Master Learning & Innovation leerde ik daarnaast goed te kijken, luisteren en analyseren. Ik kreeg tools aangereikt zodat ik leerde omgaan met wat er in de omgevingscontext van je school gebeurt.

Veranderen van onderwijs doe je niet alleen en van bovenaf. Je doet het samen met je team, van binnenuit. Ik kan nu veel authentieker onderwijsinnovaties opstarten en procesmatig begeleiden, zoals SWPBS op onze school. Ik loop niet meer voor de troepen uit maar sta er midden in.”

Jeroen Kolbe
oud-student Master Learning & Innovation