Groepje volwassenen voor een bord

Masterclass Design Thinking

Creatieve oplossingen voor complexe vraagstukken

Design thinking wordt in veel organisaties gezien als de sleutel tot innovatie. Deze nieuwe manier van denken en werken draait om creatieve ideeën, oplossingen en processen die inzicht geven in wat de gebruiker of klant écht wil. Hoe pas je de principes van design thinking toe bij het beantwoorden van complexe vraagstukken? Hoe leer je je doelgroep écht kennen en ontwerp je diensten die beter aansluiten op de behoeften?

De masterclass in het kort

De beste manier om te leren werken met design thinking is gewoon doen. Daarom nemen we je in deze masterclass mee in een mini ‘design challenge’. Op deze manier maak je kennis met de basisprincipes van Design Thinking en weet je deze toe te passen in je dagelijkse praktijk. Je leert daarbij persona’s te maken en gebruiken, en bepaalt aan de hand van een customer journey en/of een service blueprint welke interventie je gaat ontwerpen. Verder ga je op zoek naar de sweet spot voor vernieuwing om zo te voorzien in de behoeften van jouw doelgroep(en).

Na afloop van de masterclass Design thinking:
Weet je hoe je design thinking kunt gebruiken om inzicht te krijgen in de behoeften van je doelgroep(en)
Weet je hoe je methodisch je doelgroep en de context van je doelgroep(en) in kaart kunt brengen
Kun je mogelijkheden en kansen definiëren om je HRM-strategie en -instrumenten beter kunt laten aansluiten op je doelgroep(en)
Heb je praktisch kennis gemaakt met design thinking-instrumenten als contextuele interviews, persona’s, customer Journey mapping en service blueprints

Voor wie

Deze module is voor professionals in het werkveld die regelmatig te maken krijgen met complexe vraagstukken die niet met een standaard benadering op te lossen zijn. Denk aan communicatiemedewerkers, HR-adviseurs, consultants, (interim) managers, etc. 

Usp van de module

Design Thinking richt zich op iedereen die graag op een creatieve manier wil innoveren; voor mensen die liever direct aanpakken dan lange plannen schrijven. Dit kan vooral interessant zijn voor marketeers, projectmanagers, communicatiestrategen, maar managers in het algemeen.

Praktische informatie

Startdatum  12 december 2019 en 9 januari 2020
Studievorm Masterclass binnen de opleidingen HRM en Communicatie
Studieduur Twee avonden (vier weken)
Lesdag(en) en tijden Donderdag van 18.00 tot 21.30 uur
Studiebelasting De studielast bedraagt gemiddeld 25-30 uur (inclusief contacturen) en bestaat uit een voorbereidingsopdracht, verwerkingsopdracht en een eindopdracht. Deze opdrachten zijn niet verplicht, maar biedt de mogelijkheid de kennis direct toe te passen in de praktijk.  
Toelating Je beschikt minimaal over een mbo-4 of havo-diploma en een relevante werkplek voor het uitvoeren de praktijkopdracht.
Kosten

De kosten voor de module bedragen €295,- (exclusief BTW). Op de pagina financieringsmogelijkheden vind je meer informatie over tegemoetkomingen en andere financieringsmogelijkheden, zoals het Levenlanglerenkrediet en praktijkleren. 

Certificering Bewijs van deelnamen van Windesheim
Locatie  Windesheim, Zwolle