Student voor een scrumbord met plakbriefjes

Effectiever aanvankelijk lezen

Wil je inspiratie opdoen voor onderwijs in aanvankelijk lezen op jouw school? Ben je benieuwd naar recente opvattingen over effectief aanvankelijk lezen?

In het kort

Het LIST-project, Lezen Is Top, is ontwikkeld samen met de HU om de resultaten met betrekking tot (technisch) lezen te verbeteren. Het project richt zich op de leerkrachtvaardigheden en de voorwaarden op schoolniveau die noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat alle leerlingen het einddoel van ons leesonderwijs kunnen behalen. Op basis van internationale literatuur richt de LIST aanpak zich op de essentie van het leesonderwijs. In vier bijeenkomsten van drie uur maak je kennis met de nieuwste inzichten ten aanzien van aanvankelijk lezen in de eerste en tweede fase van het aanvankelijk leesproces. Je kijkt kritisch naar het huidige onderwijs in aanvankelijk lezen in je school en ontwerpt nieuw onderwijs in aanvankelijk lezen.

Lees meer over de inhoud

Waarom Windesheim?

Deze cursus is ontwikkeld in samenspraak met Anneke Smits, taal- en leesspecialist en associate lector onderwijsinnovatie en ICT en Erna van Koeven, hogeschoolhoofddocent en curriculumdesigner voor de leerroute Taal/dyslexie van de master EN. De cursus wordt uitgevoerd door docenten van de Master Educational Needs en is gebaseerd op actuele literatuur en kennis van de praktijk.

Snel op de Campus

Je kunt Windesheim goed bereiken met het openbaar vervoer en de auto. De Campus ligt vlakbij de A28. Het station in Zwolle ligt op 15 minuten loopafstand van de Campus.

Routebeschrijving

Cursusdagen en -tijden

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van drie uur. De bijeenkomsten zijn op maandagmiddag van 14.00 - 17.00 uur. Data voor volgend schooljaar worden in januari 2019 vermeld op deze site.

Meer praktische informatie