Wat leer jij straks bij in deze cursus?
Wil jij kinderen met leesproblemen of dyslexie nóg effectiever helpen bij het leren lezen? Volg dan de cursus Connect Klanken en Letters en/of Connect Woordherkenning. Je kunt straks deze methodieken gebruiken om kinderen in de eerste fase van het aanvankelijk lezen (begin groep 3) te begeleiden. Zo word jij dé professional op het gebied van leesproblemen.
Wat ga je doen?
Je hebt 4 cursusdagen van 3 uur
Woensdagmiddag on campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw cursus in elkaar
Tijdens de cursus staan jouw ervaringen en de twee interventiemethodes centraal: Connect Klanken en Letters, en Connect Woordherkenning. Anneke Smits, ontwerper van de methodieken en verbonden aan Windesheim, heeft de certificeringscursus ontwikkeld.
Toepassing
De methodieken Connect Klanken en Letters en Connect Woordherkenning zijn bedoeld voor de eerste fase van aanvankelijk lezen in het basisonderwijs (begin groep 3). Ze kunnen ook gebruikt worden in SBO en REC tijdens de periode van het aanvankelijk lezen. Ze zijn geschikt voor individuele en groepsgewijze interventie. Voor begeleiding tijdens de tweede fase (vanaf eind groep 3) is de cursus Connect Vloeiend lezen en/of RALFI geschikt.
Praktijk
We werken met videomateriaal, onderzoeks- en behandelmaterialen, achtergrondliteratuur, theorie en verschillende activerende werkvormen. We verwachten dat je de mogelijkheid hebt om een leerling met leesproblemen of dyslexie te begeleiden. En dat je daarbij gebruikmaakt van de methodieken die we in de cursus behandelen.
Studiebelasting
De cursus bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3 uur. De studiebelasting bedraagt ongeveer 36 uur.
Creditering en kwaliteitswaarborg
De beide methodieken sluiten goed aan bij de protocollen leesproblemen en dyslexie van het Expertisecentrum Nederlands(opent in nieuw tabblad).
Bewijs van deelname
Na afloop en bij voldoende beoordeling van je interventie op video ontvang je van Windesheim een bewijs van deelname.
Rijke Taal
Rijke taal is de basis voor taal- en leesontwikkeling. Zonder rijke taal geen geletterdheid en geen begrip. Maar wat is rijke taal precies? En welke betekenis heeft het in de onderwijspraktijk. Op www.rijketaal.org(opent in nieuw tabblad) leggen Anneke Smits (lector Onderwijsinnovatie en ICT Hogeschool Windesheim), Erna van Koeven en Marianne Lok (beiden onderzoeker lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT) uit wat er onder rijke taal verstaan wordt en waarom het belangrijk is. Ook worden er methodieken en tools gedeeld die ze ontwikkeld hebben.
Blijf op de hoogte
Volg Professionaliseren in het Onderwijs voor het laatste nieuws en de planning van de data van ons aanbod op LinkedIn(opent in nieuw tabblad).
-
Waarmee ga je aan de slag?
We gebruiken activerende werkvormen. Jouw inbreng en eigen ervaringen zijn hierbij het uitgangspunt. Theorie en praktijkoefeningen wisselen elkaar af. We behandelen deze onderwerpen:
- Aanvankelijk lezen fase 1
- De methodieken Connect Klanken en Letters en/of Connect Woordherkenning
- Begeleiding van leerlingen
- Beoordeling eindproduct voor certificering (video-opname)
Studieprogramma
We starten met een introductiebijeenkomst over aanvankelijk lezen fase 1 en de begeleidingsvormen Connect Klanken en Letters en/of Connect Woordherkenning. Na deze bijeenkomst zoek je een leerling die je kunt begeleiden. Tijdens de tweede bijeenkomst gaan we dieper in op de twee interventies. Hiervoor gebruiken we de casuïstiek die onze cursisten inbrengen. Na deze bijeenkomst start je met de leerlingbegeleiding. Tijdens de derde en vierde bijeenkomst toon je jouw video-opnames van de leerlingbegeleiding waarin je interventie zichtbaar is. Ook beoordeel je opnames van anderen en we evalueren de opnames samen. Als afronding van de cursus lever je een video-opname aan die beoordeeld wordt.
Studieboek en materialen
In de cursus gebruiken we als basis het boek Dyslectische kinderen leren lezen van Anneke Smits en Tom Braams. Het is handig als je dit boek bij de start van de cursus hebt. Tijdens de cursus zijn er onderzoeks- en behandelmaterialen en achtergrondliteratuur aanwezig die je kunt inzien.
-
Is deze cursus iets voor jou?
De cursus Connect Klanken en letters en/of Connect Woordherkenning is geschikt voor leraren, remedial teachers, intern begeleiders, logopedisten of toekomstige studenten van de master Educational Needs. De cursus is bedoeld voor de eerste fase van aanvankelijk lezen (begin groep 3).
We vinden het van belang dat de cursus die je kiest bij jou en je situatie past. Voor de cursus Connect Klanken en Letters en/of Connect Woordherkenning geldt in elk geval dat je beschikt over hbo-werk- en -denkniveau. De cursus is geschikt voor leraren, intern begeleiders, logopedisten, remedial teachers of toekomstige studenten van de master Educational Needs.
-
Dit voeg je toe op je cv
Na afloop ben jij dé professional die de methodieken Connect Klanken en Letters en/of Connect Woordherkenning gebruikt om een goede indicering te maken. Zo help je kinderen met leesproblemen en dyslexie in de eerste fase van aanvankelijk lezen (begin groep 3) nog effectiever met het leren lezen. Zo doe jij precies die extra kennis en bagage op waarmee jij een stap verder kunt met én in je werk. Onze docenten staan met één been in het onderwijs en met één been midden in de praktijk: de kennis die je opdoet in deze cursus is dus altijd up-to-date. Een mooie aanvulling voor op je cv dus!
Wanneer kun je starten?
Zwolle | november 2024 | Aanmelden |
Wat kost de cursus?
Je betaalt € 960,- voor de hele cursus.
Wist je al dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal mogelijk is.
Wij adviseren je de cursus met verschillende teamleden te volgen. Het is ook mogelijk de cursus op jouw eigen locatie te volgen of de cursus op maat te maken. Data en tijden worden dan in overleg bepaald. Wil je deze cursus straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Bel of mail Jannie Lensen, accountmanager.
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons.
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur.