C in de avond

Studeren via e-learning in de master EN, hoe ziet dat er eigenlijk uit?

In de master Educational Needs (EN) kunnen al jaren leerroutes worden gevolgd via e-learning én in de toekomst zal dat aantal alleen maar toenemen.

E-learning student master Educational NeedsHoewel we vormen van blended learning ontwikkelen, waarbij we face-to-facesessies en e-learning met elkaar verbinden, kun je enkele leerroutes* helemaal op afstand volgen. We krijgen vaak de vraag hoe dat studeren via e-learning in de master in zijn werk gaat? Voer je thuis achter je bureau taken uit en haal je zo je diploma? Een docent legt uit hoe een e-learningstudie eruitziet.

Miriam Limpens, jij bent dus docent aan de e-learningopleiding van de master EN. Je hoeft dus geen les te geven? Dat klinkt als een rustige baan.

Ja, dat zou je denken. Ik zie mijn studenten alleen bij de start van de studie en bij de diploma-uitreiking in levenden lijve. Ze komen uit het hele land en vaak ook uit het buitenland, dus het is niet eenvoudig voor de studenten om even naar Zwolle te komen. Maar dat betekent niet dat ik geen les aan hen geef. Het begeleiden van studenten ziet er alleen anders uit dan in de reguliere opleiding.

Is het niet erg eenzaam, zo’n e-learningstudie?

Nee, de e-learninggroepen zijn vaak heel hecht. Studenten werken meestal de hele studie in één of twee kleine groepen. Daardoor leren ze elkaar goed kennen. De meesten van hen combineren hun studie met een gezin. Dat is soms zwaar en het levert flink wat gespreksstof op. We zien dat ze vaak ook een persoonlijke WhatsApp-groep starten. E-learningstudenten helpen elkaar – ondanks de afstand – echt door de studie heen. Ik heb bijvoorbeeld een studente op Bonaire die én startend leerkracht is én een master via e-learning volgt. Zij heeft veel aan haar ervaren collega uit Rotterdam.

Hoe ziet de inhoud van een e-learningprogramma eruit?

De manier waarop wij ons programma vormgeven, is gebaseerd op de dissertatie van Anneke Smits, inmiddels associate lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Windesheim. Door haar onderzoek hebben we goed geleerd wat wel en ook wat niet werkt als het gaat om e-learning. E-learningstudenten werken groepsgewijs samen aan opdrachten in de elektronische leeromgeving (ELO). Dat kunnen casussen zijn of dilemma’s, maar het kan ook gaan om filmpjes die studenten van hun eigen onderwijs maken en met elkaar bespreken. Ze kunnen zelf kiezen wanneer ze in de ELO werken, maar ze zijn wel verplicht een aantal keren bij te dragen aan een opdracht. Hun bijdragen moeten voldoen aan bepaalde criteria, bijvoorbeeld dat ze hun inbreng onderbouwen met literatuur.

En wat doe je dan als docent?

Als docent ben je drie keer per week aanwezig in de ELO. Je modereert het werk van studenten. Dat betekent dat je de discussie begeleidt. Je vraagt door op de bijdragen van de studenten, stelt vragen of poneert een stelling om hen weer op weg te helpen. Ook geef je feedback en reik je inhoud aan. Op deze manier verken je samen een onderwerp. Leren via e-learning is echt onderzoekend leren. Daarnaast skype je als het nodig is met individuele studenten of met de groep en we houden elkaar als docent scherp, bijvoorbeeld door in gezamenlijke bijeenkomsten te oefenen met modereren.

Zou je het leren via e-learning aanraden aan studenten?

Ja, als je verder weg woont en je wilt toch een masterstudie volgen, dan is het een goede optie. Het voordeel is dat je niet verplicht naar de opleiding hoeft te komen en dat je kunt studeren wanneer je wilt. De opleiding is wel verbaal, omdat je in de modulen veel schriftelijk op elkaar reageert. Maar dat brengt ook diepgang met zich mee. Je hebt tijd om na te denken en naar literatuur te zoeken over een dilemma. Als dat bij je past, zou je studeren via e-learning eens moeten overwegen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de master EN, de verschillende leerroutes en leervormen? Je kunt je vragen sturen naar: men@windesheim.nl

*De leerroutes die je helemaal op afstand kunt volgen zijn: Expert rekenwiskunde/dyscalculie, Expert taal/dyslexieRemedial teacher en Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit.

Inschrijven voor de master