C in de avond

Deelnemer aan het woord

Hoe ervaren huidige en oud-deelnemers de leergang? Ontdek het hier.

 

Wij vroegen Nancy Schimmel en Marray Halberstadt van de leergang Teamcoaching naar hun ervaringen. Je kunt de verhalen hier lezen. 

Lees het verhaal van Nancy Schimmel

Lees het verhaal van Marray Halberstadt

Nancy Schimmel: 'De leergang van Windesheim sloot goed aan bij mijn leerdoelen'.

"Tijdens mijn functie als teambegeleider bij de vrouwenopvang en opvang voor gezinnen is de wens ontstaan om kennis en ervaring op te doen op het gebied van teamcoaching. Binnen twee jaar moeten alle teams binnen de organisatie gaan werken als zelfstandige teams. Om dit proces richting zelfstandigheid meer handen en voeten te kunnen geven, had ik zelf ook meer kennis nodig. Hoe zou ik zaken meer los kunnen laten? Hoe zou ik de besluitvorming bij het team kunnen laten? Hoe kun je 'meten' in welke fase van zelfstandigheid een team zit? Hoe kun je in kaart brengen welke kwaliteiten er zijn binnen een team en deze optimaal benutten? Wat hield ik zelf in stand? Dit waren voor mij vragen om mee aan de slag te gaan.  

Waarom de leergang Teamcoaching binnen Windesheim?

De leergang van Windesheim sloot goed aan bij mijn leerdoelen en mijn wens om zo breed mogelijk kennis op te doen op het gebied van teamcoaching. Een pluspunt is ook dat de leergang is beoordeeld door de NOBCO. Voorafgaand aan de leergang heb ik een intakegesprek gehad. Dit gaf al veel inzicht in de opbouw van de leergang en of deze passend zou zijn. Dit gesprek was fijn om een weloverwogen besluit te kunnen nemen. 

Omdat er tijdens de leergang verschillende methodieken en werkvormen besproken en 'ervaren' worden, kom je er ook achter wat het beste bij je eigen stijl van coachen past. Daarnaast is de opleiding praktijkgericht; je gaat gedurende de opleiding zelf een team coachen en je gebruikt de opgedane kennis vanuit de opleiding om mee te 'oefenen'. Doordat het leren en reflecteren centraal staat, geeft dit veel inzicht in je eigen handelen, je voorkeursstijl maar ook je valkuilen. Je wordt je meer bewust van de keuzes die je maakt.

Oefenmateriaal

Tijdens de leergang wordt de leergroep zelf ook ingezet als 'oefenmateriaal'. In een subgroep ga je een interventie voorbereiden en uitvoeren binnen de leergroep. Omdat deze interventie ook wordt gefilmd, heeft dit mij veel inzicht gegeven in mijn eigen houding en hoe ik overkom op anderen. Dit kan ik nu veel bewuster inzetten.

Nieuwe baan

Door de organisatieverandering was er geen ruimte meer voor mijn functie als teambegeleider. De organisatie heeft ervoor gekozen om te gaan werken met teamcoaches. Hier lag voor mij een nieuwe uitdaging. Doordat ik bezig was met de leergang Teamcoaching en ik ook had ervaren dat teamcoachen wel bij mij past, durfde ik het aan om te solliciteren op deze nieuwe functie. Ik ben aangenomen! En op dit moment werken we met 10 teamcoaches samen in een team. Mijn nieuwe collega's volgen nu ook de leergang Teamcoaching bij Windesheim en ik doe gewoon weer lekker mee. Het is een cadeautje om mijn collega's tijdens de leergang beter te leren kennen en het geeft een extra verdieping in het vak. Echt super!

Marray Halberstadt: 'Door de opleiding krijg ik een afdeling in beweging!'

"Ik werk als coach voor een organisatie die marktleider is op het gebied van creditmanagement en financial servicing. Gedurende mijn loopbaan heb ik ervaring opgedaan in het een-op-een coachen. Ik wilde mijzelf graag ontwikkelen in het groepsgewijs coachen. Mijn doel was om op een effectieve manier meerdere collega's collectief te coachen en begeleiden op dezelfde doelen en targets. Ik wilde daarbij tevens leren om te herkennen wat de behoefte is van de groep, om vervolgens de groep zelf in beweging te laten komen.

Waarom Windesheim?

De leergang Teamcoaching van Windesheim sluit hier goed bij aan. De opleiding biedt meerdere methodieken, die je vervolgens zelf verder eigen kunt maken en direct kunt inzetten. Het samenspel van praktijkgerichte oefeningen in combinatie met de theoretische handvatten was bijzonder leerzaam. Door de goede verdeling tussen theorie en praktijk, kon ik de materie al gedurende de opleiding toepassen op de werkvloer. Iets wat erg bruikbaar is bij een snelle bedrijfsvoering, waarbij regelmatig vlot en adequaat geschakeld moet worden.

O.E.N.

De opleiding heeft mij gestimuleerd om mijn persoonlijkheid in te zetten als instrument. Open, eerlijk en nieuwsgierig te zijn, oftewel O.E.N. Om daarnaast ook goed te kijken naar een groep. Wat beweegt jullie? Waardoor worden jullie nieuwsgierig, slim en gedreven?

Dankzij de opleiding is mijn doel om groepsgewijs te coachen behaald en krijg ik een afdeling in beweging."