C in de avond

Invloed uitoefenen doe je zo!

In de meeste definities van leidinggeven komt het ‘beïnvloeden van gedrag’ voor. Maar hoe doe je dat, gedrag beïnvloeden?

Of je nu invloed wilt uitoefenen op mensen in je werk- of privéleven om relaties te verbeteren, nieuwe klanten binnen te halen of anderen te motiveren, gedrag van anderen kun je beïnvloeden door je eigen gedrag te veranderen.

Nanja Visser-Vos, coach, trainer en opleidingscoördinator van de post-hbo-opleiding Persoonlijk Leiderschap geeft je vijf tips.

1. Wees een voorbeeld

Mensen doen niet wat je zegt, mensen doen wat je voordoet. Zo werkt het bij kinderen, en zo werkt het ook bij volwassen medewerkers. Jij bent de persoon van wie ze de kunst afkijken. Wil jij (charismatisch) leiderschap ontwikkelen? Wees congruent en laat gedrag zien wat je ook van anderen verwacht. Congruentie bereik je door je gedrag af te stemmen op je waarden en normen.Kleien

2. Probeer te begrijpen

Elk gedrag heeft een positieve intentie: iemand probeert er een bepaald doel mee te bereiken. Door te begrijpen wat de reden is, de positieve intentie achter iemands gedrag, kun je (zonder dag je het gedrag goed- of afkeurt) makkelijker respect en begrip opbrengen voor de ander. Wil jij invloed hebben, dan moet je hem het gevoel geven dat je hem oprecht probeert te begrijpen. Dan zal hij zich ook sneller openstellen voor jouw ideeën, adviezen en standpunten.

3. Laat je door een ander beïnvloeden

Onze invloed is zo groot als de invloed die anderen op ons denken te hebben. Om de ander te helpen zich te ontwikkelen, is het belangrijk om iemand te accepteren zoals hij is. Niets maakt iemand defensiever dan veroordeling, vergelijking of afwijzing. Iemand die zich geaccepteerd en waardevol voelt, heeft niet de behoefte zichzelf te verdedigen.

Dit betekent niet dat je het overal mee eens moet zijn. Je bevestigt de waarde van de ander door te erkennen dat hij op een bepaalde manier denkt of zich op een bepaalde manier voelt. Als een ander voelt dat jij om hem geeft en zijn gevoelens en problemen begrijpt, heeft hij het gevoel dat hij ook jou beïnvloedt. Dat maakt iemand opener en meer bereid met je te praten over effectiever en constructiever gedrag. 

4. Degene met de meeste flexibiliteit beïnvloedt de ander

Toont je leidinggevende geen begrip voor jouw probleem? Heeft je partner nooit tijd om naar je te luisteren? Door rekening te houden met de intentie van de ander en de omstandigheden, van daaruit te handelen en je eigen gedrag daarop af te stemmen, kun je de situatie gunstig beïnvloeden. 

Voorbeeld (1): als je wilt dat iemand anders met ideeën komt of zijn probleem oplost, dan houd je je eigen ideeën voor je. Net zolang tot de ander met ideeën komt.

Voorbeeld (2): heb je genoeg van het aanvallende gedrag van een collega, dan kun je zelf ophouden je te verdedigen. Wat zou je collega doen als jij met een glimlach zou reageren? Misschien sputtert hij nog even, maar dat is moeilijk vol te houden in zo'n geval. 

Voorbeeld (3): wil je graag dat een ander niet in de verdediging schiet, ga dan zelf niet in de aanval. Zeker weten dat je collega snel uitgemopperd is als jij zegt ‘Jeetje zeg, je voelt je écht niet lekker. Wat is er allemaal aan de hand, kan ik je ergens mee helpen?

Soms moet je even volhouden, want de ander beweegt niet altijd meteen mee. Maar bedenk dan; kennelijk heb ik mijn gedrag nog niet duidelijk genoeg veranderd, want het gedrag van de ander verandert nog niet. Doe het dan nog een keer, of nog duidelijker. En als iets echt niet werkt, doe dan iets anders! Want wie zich steeds hetzelfde gedraagt krijgt ook steeds hetzelfde resultaat!

5. Let op je non-verbale communicatieMan staart voor zich uit

Niet wat de zender zegt, maar hoe hij het zegt is van doorslaggevend belang in de communicatie. Iedere boodschap die uitgewisseld wordt in de interactie tussen twee of meer personen -hoe kort ook-  geeft ook informatie over de relatie tussen zender en ontvanger, de emotie van de zender en het appel dat de zender op de ontvanger doet. Dit blijkt dikwijls uit non-verbale signalen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat zeker 70% van onze communicatie bestaat uit non-verbale communicatie. Het gaat hier met name om de communicatie van gevoelens. De ontvanger is bijzonder gevoelig is voor de wijze waarop we dingen zeggen, onze intonatie en lichaamshouding. Dit gedeelte van de boodschap heeft zelfs de meest impact. 

Kortom...

Als je boodschap niet oprecht of congruent is, is je invloed dus beperkt. Je gesprekspartner pikt de boodschappen die je niet uitspreekt (dus ook je afkeuring of irritatie) altijd, bewust of onbewust op! 

Over de auteur

Nanja Visser-Vos is docent bij de Opleiding tot Coach en opleidingscoördinator van de Introductietraining Coaching en van de post-hbo-opleiding Persoonlijk Leiderschap. De introductietraining Coaching richt zich op iedereen die graag de basisvaardigheden van coaching wil ontwikkelen. In drie losse lesdagen in een periode van drie maanden ervaar je of coaching bij je past. Het is vervolgens mogelijk om door te stromen naar een van de andere opleidingen op het gebied van coaching van Windesheim, zoals de Opleiding tot Coach, leergang Teamcoaching of Loopbaan- en Talentcoaching. Persoonlijk Leiderschap bestaat uit tien lesdagen en daarnaast krijg je toegang tot een digitale omgeving vol met inspiratie en opdrachten die je kunt maken om nog meer uit jezelf te halen.

Heb je vragen over deze studies of over dit artikel? Neem dan contact op met Nanja via itc@windesheim.nl.