C in de avond

Hoe los je misverstanden op?

Ruzie, veel mensen hebben er een hekel aan. Daarom relativeren we het, maar blijven we er in ons hoofd toch bezig. Jammer, want dit kan veel spanningen en misverstanden veroorzaken.

Stel, je komt moe uit je werk en vertelt aan je man dat de werkdruk nu echt te hoog is geworden. Je krijgt je werk niet af, er is een klacht over je binnengekomen en je collega's mopperen. Je man komt meteen met een oplossing: 'Dit hoef je niet te pikken, meld je gewoon ziek!', terwijl jij eigenlijk alleen maar je verhaal kwijt wilde en een potje wilde janken. Je bent nog helemaal niet klaar voor oplossingen en raakt geïrriteerd omdat je het gevoel hebt dat je man je niet begrijpt. En daar raakt hij weer geïrriteerd van. Man en vrouw op bankje hebben misverstandJij denkt: 'Hij heeft wel weinig vertrouwen in me zeg, ik kan het zelf toch wel oplossen'. Maar dat spreek je maar niet uit. Je hebt geen energie meer om ook nog met je partner in discussie te gaan.

Ruzie

Veel mensen hebben een hekel aan ruzie en maken om die reden sommige dingen niet bespreekbaar. Ze relativeren het weg; zo belangrijk is het niet. Of ze blijven er vooral in hun hoofd mee bezig. Jammer, want dat werkt vaak averechts. Onuitgesproken gedachten, gevoelens en verlangens kunnen juist spanning, stress, gepieker en ruzie veroorzaken. Het uitspreken kan lastig zijn, maar het verduidelijkt wel wat er aan de hand is.

5 tips in het bespreekbaar maken van een misverstand

  1. Wacht niet te lang met het bespreken van een misverstand. Dat voorkomt dat een van beiden er in z'n hoofd mee aan de haal gaat en zo het misverstand nog groter wordt.
  2. Houd er rekening mee dat de ander de situatie heel anders heeft ervaren. Dat is waarschijnlijk de reden dat het misverstand is ontstaan. Misschien denk jij precies te weten wat er gebeurd is en hoe het opgelost moet worden, de ander ziet dit mogelijk heel anders. Hanteer daarom het principe 'eerst begrijpen, dan begrepen worden': je probeert je te verplaatsen in het standpunt van die ander en de situatie te bekijken zoals de ander het ziet. Luister met een open mind en stel vragen met het doel de ander echt te begrijpen! 
  3. Na het begrijpen volgt begrepen worden. Als jij de ander probeert te begrijpen, is de kans groter dat de ander ook naar jou luistert. Vertel kort, bondig en concreet hoe jij de situatie ziet en welke gevoelens dit bij je oproept. Als de emoties hoog oplopen kan het verstandig zijn om even tijd te nemen om tot jezelf te komen.
  4. Misschien waren jouw bedoelingen goed, maar heeft de ander ze anders geïnterpreteerd. Door te vertellen wat je wel bedoelt, kunnen jullie samen constateren dat er sprake is van een misverstand.
  5. Het kan handig zijn om samen na te denken hoe je in de toekomst misverstanden kunt voorkomen. Soms kun je kleine dingen anders doen om ervoor te zorgen dat jullie niet opnieuw in dezelfde valkuil stappen.

Over de auteur

Nanja Visser-Vos is docent bij de Opleiding tot Coach en opleidingscoördinator van de Introductietraining Coaching én van Persoonlijk Leiderschap. Als leider voer je veel gesprekken en is het van belang je bewust te zijn van de vier dimensies in een gesprek. Wil je hier graag meer over weten? Neem dan eens een kijkje bij de post-hbo Persoonlijk Leiderschap. Deze studie is geschikt voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen, (beter) wil leren kennen én managen om effectiever, efficiënter, vooral bewuster en met meer plezier te werken. 

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact op met Nanja via itc@windesheim.nl.